TOP

Wie gaat er naar de Ispo?

Wie gaat er naar Ispo 2011? Waarom wel of waarom niet? We legden deze vraag voor in een poll op onze site en spraken over de beurs met exposanten en bezoekers. De uitkomsten.

“Ispo 2011 is de grootste internationale wintersportbeurs. Ga jij er naar toe of laat je de beurs dit jaar links liggen?” Deze vraag stond de afgelopen weken centraal in een poll op de Sportcult-site. De antwoorden blijken uiteen te lopen en zijn als volgt:

19%     Ik ga niet. Het is te laat in het inkoopseizoen.

37%     De beursdata zijn prima. Ik zal er alle dagen zijn.
22%     1 dagje beurs en daarna skiën.

22%     Ik ga nooit naar de Ispo.

 

Te laat

De Ispo vindt dit jaar plaats van 6 tot en met 9 februari en deze datum is voor veel mensen te laat in het inkoopseizoen. Protest slaat de beurs daarom dit jaar over. “Met name voor onze Duitse klanten is de datum te ver in het seizoen. De onmiskenbare kwaliteiten die Ispo heeft wegen niet op tegen de tijdsdruk die wij ondervinden. Door productie- en transportontwikkelingen in productielanden zoals China schuiven levertijden steeds meer naar achteren. En we kunnen ons niet permitteren dat we ook aan de voorkant van de voororder periode dagen of zelfs weken verliezen”, zegt Hans van Breukelen, commercieel directeur van Protest.

 

Niet klagen

Maar niet elk merk kan het zich permitteren om de Ispo links te laten liggen. Het nieuwe merk Goldbergh presenteert zich tijdens de beurs voor het eerst aan een groot internationaal publiek. Het merk van ex-Skihut eigenaresse Sandra Peet en ontwerpster Lieke van den Berg is er helemaal klaar voor. “De collectie is klaar, de folder is klaar en de hotels zijn geboekt. We hebben een onwijs gave collectie en ik verwacht dat hier vanuit het buitenland veel belangstelling voor zal zijn”, zegt Sandra Peet. Hoewel de beurs ook voor Goldbergh laat in het inkoopseizoen plaatsvindt, laat ze zich daar niet door afschrikken. “We hebben een stand in hal B1 bij alle grote merken. Je zal ons dus niet horen klagen. Als we straks van ‘s ochtends vroeg tot diep in de nacht moeten werken, dan is dat maar zo. Al zou het beter zijn als de Ispo eind januari zou plaatsvinden.”

 

Gerard Ritter, directeur van Lowe Alpine Benelux, is traditiegetrouw elk jaar aanwezig op de Ispo en ook dit jaar reist hij naar München af. Maar hij is hier dit jaar voor het eerst in lange tijd niet in een stand te vinden. Het late tijdstip van de beurs is daarvoor een van de redenen. “Als door het late tijdstip van de beurs de orders te laat naar de fabrieken gaan, krijgen merken problemen met op tijd leveren in het najaar”, zegt Gerard Ritter die er de voorkeur aan geeft om klanten in eigen land te ontmoeten. “In onze showroom is het rustiger dan op de beurs en hebben we alle aandacht voor onze klanten.”

 

Bezoekers

Ondanks de ontevredenheid over de datum lijkt Ispo 2011 al bij voorbaat een succes te gaan worden. Het vloeroppervlak is bijna twaalf procent groter in vergelijking met een jaar geleden en het aantal exposanten is groter dan ooit. Hoeveel bezoekers de beurs dit jaar zal trekken, zal later blijken, maar onder hen is in ieder geval Simon Scheffer, eigenaar van Ton van Bemmelen Sports. “Wij gaan elk jaar naar de Ispo. Dit jaar gaan we met zijn drieën, één voor de hardwaren, één voor de kleding en zelf bekijk ik alles.” Met de vaste merken van de sportzaak in Hazerswoude-Rijndijk zijn de orders al geschreven als de Ispo plaatsvindt. “Daar gaan we langs voor de gezelligheid, maar we gaan vooral naar de Ispo om mooie, bijzondere merken te zoeken als aanvulling in de winkel.” Hoewel Simon Scheffer de Ispo niet wil missen, komt de beurs ook voor hem iets te laat. “Het is dan druk in de winkel, de krokusvakantie komt er alweer aan en de eerste zondag van de maand is bij ons altijd koopzondag. Het mag voor ons dus ook wel wat eerder in het jaar.”

 

Ook Coen van Zuylen is namens de Zwerfkei in Woerden elk jaar van de partij. De datum doet er wat hem betreft niet zoveel toe omdat Outdoor in Friedrichshafen voor hem de beurs is die echt belangrijk is. “We gaan ernaar toe om te zien wat er om ons heen gebeurt, om feeling te houden met de markt. Eventueel maken we afspraken voor latere bezichtigingen. Een dagje is voor ons wel genoeg om even snel te kijken.”

 

Voor exposanten en bezoekers die de beurs liever eerder in het jaar op de agenda willen hebben, is er overigens goed nieuws. In 2012 vindt de Ispo plaats van 29 januari tot en met 1 februari.