TOP

Wet voor meer transparantie platformen in de maak, Omoda neemt House of Fred over en Mango en Pull&Bear betreden metaverse

De Tweede Kamer werkt aan een wet voor meer transparantie over de inkomsten van platformen. Verder: Omoda neemt een modewinkel én boetiekhotel in Utrecht over, Mango en Pull&Bear betreden de metaverse en Boss en Hugo zetten in op waterbesparing. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 24 maart.

Foto’s: Pull&Bear

Nieuw wetsvoorstel moet inkomsten digitale platformen transparanter maken

De Tweede Kamer buigt zich over een wetsvoorstel voor meer transparantie over de inkomsten van platformen. Dat meldt Rijksoverheid.nl. Als de wet er komt, zijn digitale marktplaatsen vanaf 1 januari 2023 verplicht om jaarlijks informatie aan te leveren aan de Belastingdienst over verkopers die via hun platformen geld verdienen. Die informatie wordt automatisch uitgewisseld met relevante belastingautoriteiten uit andere EU-lidstaten , met als doel om (onbedoelde) belastingontwijking te voorkomen. De wet moet ook oneerlijke concurrentie met ‘traditionele’ (lees: niet digitale) bedrijven tegengaan.

Omoda neemt modewinkel én boetiekhotel in Utrecht over

Omoda neemt vrouwenmodezaak House of Fred in Utrecht over. Vanaf 1 april gaat de winkel verder als House of Fred by Omoda, waarmee het de eerste fysieke verkooplocatie wordt voor de in augustus geïntroduceerde kledingcollectie van de Zeeuwse retailer. Die was tot nu toe alleen online verkrijgbaar; de 29 bestaande winkels zijn simpelweg te klein om er naast schoenen ook kleding te verkopen, zei CEO Jan Baan daar eerder over. “Dat zou afdoen aan de shopervaring.” Omoda neemt niet alleen House of Fred over, maar ook het bijbehorende boetiekhotel Cozy Pillow. Die combinatie biedt de mogelijkheid om klanten ‘van top tot teen in de watten te leggen’, stelt Baan. Het team van House of Fred gaat mee in de overname. Oprichter Frederiek Waninge blijft tot 1 juli aan het bedrijf verbonden om het proces te begeleiden.

Lees ook: Omoda introduceert modecollectie in winkelstraat met overname House of Fred

Boss en Hugo zetten in op waterbesparing

Boss en Hugo zetten in op waterbesparing met de introductie van het ‘Less water’-initiatief voor voorjaar 2022. De modemerken kiezen hierbij voor vezels die minder water nodig hebben bij de teelt en het verwerkingsproces, en die zijn geverfd met duurzamere kleurstoffen met de focus op waterreductie. Denk aan materialen als linnen en Seacell, dat wordt gemaakt van duurzaam en onbewerkt hout en zeewier. Nu gaat het nog om veertig kledingstukken; tegen 2025 moet dit voor 30 procent van de collectie gelden, kondigen de labels aan in een persbericht.

Mango en Pull&Bear betreden metaverse

Mango en Pull&Bear betreden de metaverse. Dat maken de modeketens op dezelfde dag bekend in een persbericht. Mango sluit zich aan bij de eerste Metaverse Fashion Week, een initiatief van 3D-platform Decentraland. Hier zal de Spaanse modeketen zijn eerste drie ‘wearables’ presenteren: een virtuele reproductie van Mango’s mediterrane Lupi-jurk en twee NFT-shirts, die in een oplage van 50 stuks worden uitgebracht (NFT staat voor non-fungible token, een niet-inwisselbaar document van echtheid waarmee het eigenaarschap kan worden aangetoond, red.). Daarvan gaan twee exemplaren samen met de digitale jurk in Mango’s eigen archief. Pull&Bear zet zijn eerste stappen in de metaverse met een nieuw virtual reality-project, dat bestaat uit een virtuele showroom, een paskamer voor de outfits van het merk en een surfspel (zie foto’s). Gebruikers kunnen via een configurator eigen avatars creëren en customizen, met speciaal voor het project gecreëerde digitale looks.