TOP

Wereldwijde boycot Australisch wol breidt zich uit

Australische schapenboeren hebben een nieuwe tegenslag te verwerken. In navolging van grote merken als Nike, H&M en Abercrombie & Fitch heeft de Aziatische retailgigant Kukdong Corporation, fabrikant en distributeur van onder andere Pierr Cardin, NAFNAF en Jack & Jill, zich aangesloten bij de wereldwijde boycot van Australisch wol.

De boycot richt zich tegen de controversiele techniek ‘mulesing’, waarbij het vlees van het achterste van een lammetje  wordt weggesneden. Dit wordt gedaan om ‘flystrike’ te voorkomen. Dit is een aandoening waarbij vliegen hun eieren in de vacht van de schapen leggen, waarna de uitgekomen larven het schaap levend beginnen op te eten.

De boycot is een initiatief van de People for Ethical Treatment of Animals en wordt inmiddels gesteund door bedrijven als Nike, Gap, Marks & Spencer, Hugo Boss, Abercrombie & Fitch, Timberland, H&M en Liz Claiborne.

Het Zuid-Koreaanse Kukdong heeft bevestigd dat het wol gaat betrekken bij andere leveranciers dan Australië.

De organisatie Australian Wool Innovation heeft beloofd om in 2010 met ‘mulesing’ te stoppen.