TOP

Welke modebedrijven werken mee aan het duurzaamheidsplan?

MVO Nederland heeft de lijst bekendgemaakt met modebedrijven die deelnemen aan het duurzaamheidsplan.

In juni 2013 werd het plan van aanpak ‘Verduurzaming Nederlandse textiel- en kledingsector 1.0’ gepresenteerd. MVO Nederland heeft nu de lijst bekendgemaakt van modebedrijven die meewerken aan het duurzaamheidsplan. Deze bedrijven zijn onderverdeeld in verschillende werkgroepen. “De groepen gaan in feite verder waar het plan van aanpak gebleven is”, zegt Jeroen van Dijken, woordvoerder voor de brancheorganisaties Modint, Inretail en VGT.

Werkgroepen
Tien groepen werken het plan van aanpak verder uit onder leiding van projectmanager Jolande Sap van MVO Nederland. Deze werkgroepen zijn in april 2014 begonnen en richten zich op thema’s als veiligheid, grondstoffen, vrijheid van vakbond en kinderarbeid. “De aanpak verschilt per werkgroep. Bijna alle groepen zijn nu een keer samengekomen om af te spreken wat er concreet gedaan moet worden. In de werkgroep ‘leefbaar loon’ is bijvoorbeeld een systematiek bedacht en er wordt nu gekeken hoe dit getest en mogelijk ingevoerd kan worden en bij ‘kinderarbeid’ wordt momenteel in kaart gebracht hoe de aanpak effectief gericht kan worden voorbij de eerstelijns fabrieken”, zegt Van Dijken.

De groepen mogen zelf bijeenkomsten inplannen. “In principe is het uitgangspunt één keer per kwartaal, maar als een werkgroep bepaalt om maandelijks een bijeenkomst te houden mag dat ook. Het is juist niet de bedoeling dat de brancheorganisaties dat bepalen”, zegt de woordvoerder.

Benaderen
“Wij benaderen onze leden met de vraag of ze deel willen nemen”, zegt Van Dijken. “De bedrijven kiezen vervolgens zelf één of meerdere werkgroepen. We hebben veel contacten en proberen zo geïnteresseerde bedrijven te vinden.”

Er zijn geen eisen waar de bedrijven aan moeten voldoen. Maar volgens Van Dijken moet het niet zo zijn dat een bedrijf na inschrijving van deelname alleen maar agendalid is. “Actief deelnemen is de enige vereiste. De werkgroepen zijn verder heel vrij, maar er zijn wel spelregels opgesteld die iedereen moet ondertekenen, zoals afspraken over de publicatie van verslagen. De deelname en het werk dat de bedrijven verrichten zijn geheel op vrijwillige basis.”

Doel
Het doel voor eind 2014 is om de helft van alle leden van de brancheorganisaties het plan te laten ondertekenen. “Als dat doel bereikt is zijn we uiteraard nog niet tevreden, dan gaan we door tot alle leden getekend hebben”, zegt Van Dijken. Momenteel hebben 95 bedrijven het duurzaamheidsplan ondertekend.

Nu wordt in kaart gebracht welk deel van de markt deze bedrijven vertegenwoordigen. “Het aandeel van de markt geeft soms een beter beeld dan het aantal bedrijven dat getekend heeft”, zegt de woordvoerder.

Lijst aangesloten modebedrijven
Tot nu toe werken de volgende 33 modebedrijven aan de uitvoering van het duurzaamheidsplan:

● Lunter Textiel
● Yongo Europe
● The Shirtmakers
● Manderley
● Miller B.V.
● Schijvens
● Hunkemöller
● Duifhuizen Lederwaren B.V.
● Jolo Fashion
● Expresso
● Vlisco
● Van Puijenbroek Textiel
● Groenendijk Bedrijfskleding
● Vanilia
● Kuyichi
● G-Star
● C&A
● Coolcat
● O’Neill
● Teidem
● We Fashion
● V&D
● Noppies
● Summum
● Prénatal
● Primark
● de Etam Groep
● Mascot International B.V.
● G. de Jong
● Wehkamp.nl
● Wibra
● Magazijn De Bijenkorf BV.
● Verosol

Duurzaamheid
Het plan is opgesteld om de modebranche te verduurzamen. Daarnaast richt het plan zich op het verbeteren van zowel werkomstandigheden als het milieu. Het initiatief komt van het bedrijfsleven, non-gouvernementele organisaties, vakbonden en de overheid en loopt tot eind 2015.

MVO Nederland is aangesteld als projectmanager van het duurzaamheidsplan. “De verantwoordelijkheid voor het slagen van het plan en het betrekken van bedrijven en stakeholders ligt volledig bij ons als brancheorganisaties”, zegt Van Dijken. “Aangezien we dit niet alleen kunnen, hebben wij MVO Nederland aangesteld als projectmanager. Zij zijn verantwoordelijk voor bijvoorbeeld verslaglegging van werkgroepen.”

De ondersteuning van MVO Nederland blijft tot het einde van het project. “Dan gaan we opnieuw kijken waar we staan en wat er nog gedaan moet worden”, zegt Van Dijken.