TOP

Welke kledingmerken zijn koplopers met gifvrije kleding?

Greenpeace beoordeelde van achttien grote kledingmerken hoe gifvrij hun kledingproductie is. Wie zijn de ‘detox leaders’ en wie de ‘detox losers’?

H&M, Levi’s en C&A lopen voorop in de productie van gifvrije kleding. Ook G-Star, Burberry, en Esprit zijn ‘detox leaders’. De Detox Catwalk campagne van Greenpeace South-East Asia strijdt ervoor dat de hele kledingindustrie giftige chemicaliën in 2020 heeft uitgebannen.

Inditex staat dit jaar voor het eerst op de lijst van meest groene kledingmerken. Nike en Li-Ning scoren slechtst op de lijst wanneer het gaat om gifvrije kledingproductie: zij zijn ‘greenwashers’. ‘Detox losers’ zijn onder meer Dolce & Gabbana, Armani, Diesel en Gap.

De ‘detox leaders’ kregen de veranderingen voor elkaar door bijvoorbeeld te veranderen van leverancier of nieuwe afspraken te maken over het gebruik van chemicaliën met hun huidige kledingleverancier.

Criteria

Greenpeace heeft voor de Detox Catwalk campagne achttien grote kledingmerken beoordeeld op drie punten:

– Eliminatie van Ftalaten en APEO in kleding. Dit zijn de twee meest gebruikte giftige stoffen in kleding.
– Eliminatie van PFK, oftewel perfluorverbindingen. Ook dit is een chemische stof die vaak wordt gebruikt bij kledingproductie. Deze stof staat bekend als water- en olie afstotend en is ontzettend giftig.
– Transparantie. De bedrijven die in aanmerking willen komen voor een goede beoordeling door Greenpeace moeten transparant zijn naar het publiek over de chemische stoffen die zij gebruiken en waar en wanneer deze worden geloosd in het milieu.

De bedrijven die het beste scoren op deze punten zijn ‘detox leaders’. Bedrijven die wel zeggen dat er wel aan gaan werken, maar vervolgens niets doen zijn ‘greenwashers’. Dan zijn er nog de ‘detox losers’: deze bedrijven doen helemaal niets om chemische stoffen uit hun kleding te bannen.

Over de Detox Catwalk

Dit is het tweede jaar dat Greenpeace met een dergelijke lijst is gekomen. De Detox Catwalk campagne voor gifvrije kleding bestaat inmiddels al vier jaar. De milieuorganisatie wil met deze campagne laten zien dat binnen de kledingindustrie nieuwe standaarden mogelijk zijn wat betreft duurzame kleding. De kledingindustrie is namelijk een van de grootste vervuilers van oppervlaktewateren in Azië.