TOP

Wehkamp start met retourkosten, Coef Men opent in Eindhoven en Kultivate lanceert jubileumcollectie

Is Wehkamp moedig dat het als een van de eersten retourkosten in rekening brengt? Verder: Little Antonio opent een winkel annex showroom in Rotterdam en Coef Men is uitgebreid naar Eindhoven. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 17 april.

Foto: Coef Men

Wehkamp start met retourkosten

Vanaf 24 april rekent Wehkamp retourkosten. De online retailer meldt op diens site dat het 0,50 cent per geretourneerd artikel gaat rekenen. De onderneming geeft in Het Parool aan dat dagelijks 50.000 producten worden teruggestuurd. Op deze afdeling werken 150 mensen en de kosten rijzen de pan uit. De tijd is rijp voor een ommekeer, aldus Wehkamp. Het bedrijf geeft daarbij aan dat als het retourgedrag van klanten onvoldoende verandert, het op termijn wellicht hogere retourkosten doorberekent. Ook gaat Kleertjes.com, de kindermoderetailer is onderdeel van het bedrijf, retourkosten in rekening brengen.

Klanten die graag en veel gebruikmaken van de gratis terugstuurservice van webwinkels mogen hun borst natmaken, zeggen ceo Graham Harris en Heleen Janssen, directeur marketing bij Wehkamp. “Heel veel bedrijven gaan hetzelfde doen. Ook grote concerns.” Harris: “Nee, ik mag niet zeggen wie dat zijn, maar ik heb veel ceo’s gesproken. Ze vinden dat wij een moedige stap zetten. Want we zijn wel de eerste.” 

Sinds de retailer twee maanden geleden het initiatief lanceerde is het bedrijf overstelpt met ‘vooral positieve reacties’. Uit een peiling van de Stentor onder bijna 63.000 mensen bleek dat 85 procent het helemaal eens is met de beslissing van Wehkamp om kosten te verbinden aan retouren.  Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing bepaalt Wehkamp de nieuwe norm. 

Coef Men opent in Eindhoven 

Coef Men heeft vrijdag 14 maart een vestiging in Eindhoven geopend. Het is de zesde vestiging van de mannenmoderetailer die al winkels in Nijmegen, Arnhem, Utrecht, Leiden en Westfield Mall of The Netherlands in Leidschendam heeft. 

Coef heeft in Eindhoven een monumentaal, bijna 200 jaar oud, pand aan de Rechtestraat 35 betrokken. Samen met Pieter Kool van interieurontwerpbureau Carbon Studio werd de ruimte getransformeerd tot een eigentijdse en kleurrijke winkel. Met veel ruimte, hoge lichte delen en stijlvolle monolithische elementen met groen. De zaak is verdeeld in zes verschillende zones. Voor een lokaal karakter is samengewerkt met de Eindhovense kunstenaar Eric Basstein, die een artwork creërde voor een totebag en een Carhartt WIP T-shirt. 

“We zijn enorm trots dat we op zo’n mooie locatie in een van de gaafste steden van Nederland onze zesde Coef Men-winkel mogen openen”, laat Coen Burgers, mede-eigenaar van Coef Men, weten. “Het karakter van de stad was een grote inspiratiebron voor het interieur en we hebben er echt een bijzondere plek van weten te maken.” 

Kultivate brengt jubileumcollectie uit

Kultivate bestaat twintig jaar en ter gelegenheid van dit jubileum brengt het Amsterdamse merk een zesdelige verjaardagscollectie uit met bestsellers uit de begintijd. De 20th anniversary collection bestaat uit vier T-shirts en 2 caps met de originele graphics en branding en slogans als ‘Houston We Have A Party’, ‘Turn Up The Bass’, ‘I Love House’ en ‘I’ve Got The Power’. De items zijn vanaf juni in een gelimiteerde oplage verkrijgbaar.

Kultivate werd na de start in 2003 bekend doordat dj’s als Ferry Corsten en Tiësto en acteurs uit televisieseries de kleding van het merk gingen dragen. De eerste collectie bestond uit dertien T-shirts met statements. Tegenwoordig is Kultivate een totaalmerk dat verkrijgbaar is bij ruim honderd winkels en de brandstore in Amsterdam. 

Eerste winkel voor Little Antonio 

Mannenmodemerk Little Antonio heeft een winkel in Rotterdam geopend. Aan de Peppelweg 122A is sinds zaterdag 15 april zowel de winkel als de showroom – aan de achterzijde – van het label te vinden. In de zaak is de volledige collectie van Little Antonio verkrijgbaar. Aanvankelijk is de zaak alleen in de weekenden geopend. “Ik zie de winkel als een mooi uithangbord van het merk”, vertelt oprichter/eigenaar Bastiaan Roessen aan Textilia. “Onze retailklanten komen hier direct in de vintage American en Engelse sfeer van Little Antonio zoals we het bedoelen.” Afgelopen najaar vertelde Roessen al aan Textilia over de start en ambities van Little Antonio.