TOP

Wehkamp.nl lanceert vernieuwde mobiele webwinkel

Op basis van een gebruikersonderzoek heeft Wehkamp.nl een nieuwe mobiele webwinkel geopend. Bezoekers maken vanaf nu gebruik van grotere knoppen en een meer opvallende back button.

Wehkamp.nl startte twee jaar geleden met de mobiele verkoop van producten. M.wehkamp.nl werd in maart 2011 tijdens de Thuiswinkel Awards uitgeroepen tot de beste mobiele webwinkel. Deze prijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt. De jury was vooral enthousiast over de navigatie op de site en over de productpresentatie in de mobiele webshop.

Deze week is M.wehkamp.nl opnieuw gelanceerd, na een onderzoek door usability bureau WUA. “Dit panelonderzoek hebben we laten verrichten, omdat we niet zo veel wisten van onze mobiele kopers,” vertelt manager internet Alexander van Slooten. “Op hoofdlijnen kwam er uit dat mobiel bestellen snel en simpel moet zijn.”

Navigatie
De nadruk kwam hierdoor te liggen op de navigatie op de mobiele site. “We werken nu met grotere knoppen en we laten aan de hand van icoontjes zien wat er achter die knoppen zit,” licht Van Slooten toe. “Zeker bij mobiel, waar de laadtijden nogal eens lang zijn, is het goed om duidelijk te maken waar mensen nu precies op wachten. Verder hebben we het aantal stappen om bij producten te komen verlaagd en hebben we een grotere terug-knop geplaatst. Mensen hebben bij mobiel toch een beetje het gevoel dat ze in een harnas zitten. Hoewel ze via hun besturingssysteem ook terug kunnen, denken we dat het goed is om shoppers ook binnen de winkel op die optie te wijzen.”

Koppeling met desktop
De mobiele webwinkel van Wehkamp.nl voorziet in een koppeling met de desktop-variant, waardoor wensenlijstjes en boodschappenlijstjes worden gesynchroniseerd bij ingelogde gebruikers. Verder is de persoonlijke omgeving mijnwehkamp.nl uitgebreid voor m.wehkamp.nl, waardoor mobiele gebruikers inzicht kunnen krijgen in onder andere bestelhistorie en -statussen.

Grote mobiele platformen
Bij de ontwikkeling van de nieuwe mobiele site heeft Wehkamp de nadruk gelegd op de grotere mobiele platformen. “We hebben de bewuste keuze gemaakt geen applicatie te lanceren, omdat de meest gebruikte apps toch vooral een eenduidige functie bieden. Bovendien bieden mobiele browsers tegenwoordig steeds betere mogelijkheden en zien we dat iPad-shoppers ook vooral mobiel surfen.” Optimalisatie voor tablets wordt volgens Van Slooten de volgende stap in het mobiele traject van Wehkamp.nl.

Wehkamp.nl is onderdeel van RFS Holland Holding, de grootste webverkoper van Nederland en daarmee lijstaanvoerder in de Twinkle100. Volgens Van Slooten wordt de mobiele omzet van Wehkamp.nl dit jaar naar verwachting verdubbeld. “Een kleine tot middelgrote webwinkelier zou er jaloers op zijn, maar concrete cijfers mag ik niet noemen. We komen een heel eind in de buurt van de Twinkle100 met onze mobiele omzet.” De ondergrens voor de Twinkle100 ligt op 3,5 miljoen euro.

De gemiddelde mobiele orderwaarde doet niet onder voor de bon bedragen van desktop-bestsellers vertelt Van Slooten. “We zien wel dat er iets minder fashion en iets meer hardware wordt verkocht in het mobiele warenhuis. Dat kan ermee te maken hebben dat vooral mannen mobiel kopen, maar dat is een persoonlijke aanname.”