TOP

Weekendtip: winkels in Breukelen bruisen dankzij kunst, theater en muziek

Van 6 tot en met 15 maart 2015 is Breukelen cultureel middelpunt van de Gooi en Vechtstreek.

Exposeerden hier in 2014 tijdens de HotSpot-dagen al 50 kunstenaars in winkels en horecagelegenheden, dit jaar zijn dat er maar liefst 58. Daarnaast zijn er concerten, workshops, een kunstmarkt en theatervoorstellingen.

Menig winkelier(svereniging) zal jaloers zijn op collega’s in Breukelen. Dankzij het actieve KunstenaarsCollectief Breukelen kunnen de ondernemers in het dorp aan de Vecht voor het tweede achtereenvolgende jaar deelnemen aan de HotSpot-dagen. Van 6 tot en met 15 maart 2015 is in 58 winkels en horecagelegenheden werk te zien van evenzoveel beeldend kunstenaars. “Een mooie combinatie tussen economie, kunst en cultuur”, luidde het oordeel van de jury die in februari de Cultuurprijs van de gemeente Stichtse Vecht toekende aan het KunstenaarsCollectief Breukelen.

Drempelverlagend

Meedoen aan de HotSpot-dagen kost de winkeliers niets. Zij hoeven alleen maar ruimte ter beschikking te stellen. In de etalage, en eventueel ook binnen, waardoor zij klanten kunnen trekken die normaal gesproken niet over de drempel zouden komen. Het KunstenaarsCollectief Breukelen organiseert het volledige evenement, en heeft dit jaar zelfs de drie grote kerken in het dorp zover gekregen om speciaal voor de HotSpot-dagen concerten en/of lezingen te programmeren.

Netwerkidee

Omdat het KunstenaarsCollectief afhankelijk is van subsidies en sponsoren, nam het dit jaar deel aan het netwerkinitiatief ‘Beursvloer Stichtse Vecht’. Tal van bedrijven en organisaties netwerken op deze bijeenkomsten en proberen elkaar – om niet – een dienst te bewijzen. Het KunstenaarsCollectief kwam terug met maar liefst vijf matches, voor onder andere muzikale optredens en het maken van minivlaggen om de ‘hotspots’ te markeren. Misschien bestaat zoiets ook in jouw gemeente? Kaart het eens aan bij de winkeliersvereniging, want het is een geweldige en ook inspirerende manier om dingen voor elkaar te krijgen. Natuurlijk moet er wel sprake zijn van een tegenprestatie, denk aan exposure in je winkel of in reclame-uitingen.

Publiekstrekkers

Om nog meer publiek te trekken dan vorig jaar, wordt nu tijdens de HotSpot-dagen in Breukelen ook samengewerkt met Theater on Tour, dat op zijn beurt weer aansluiting heeft gezocht bij de plaatselijke horeca. In het laatste weekend (13, 14 en 15 maart) bieden bijvoorbeeld diverse restaurants een speciaal theatermenu aan, en een wijnwinkel een proeverij met livemuziek. Op verschillende locaties in het dorp word je verrast met zang, cabaret, dans, muziek, straatacts en workshops. Winkeliers en horeca-ondernemers zorgen gedurende de gehele periode bovendien voor speciale HotSpot-kortingen en –acties.

Ga het beleven en laat je inspireren. Wie weet doe je direct bruikbare ideeën op voor je eigen winkelgebied. Kijk hier voor het volledige programma. 

Lees ook de eerdere artikelen die zijn verschenen op www.textilia.nl over de toegevoegde waarde van kunst bij het ondernemen: De kunst afkijken bij 50 winkeliers in Breukelen, Winkelbeleving: zo trek je mensen naar binnen en Kunst kijken bij ondernemers in ‘t Gooi.