TOP

Week van de Detailhandel: op zoek naar winkeltalent

Tijdens de Week van de Detailhandel van 31 mei t/m 4 juni start de jaarlijkse arbeidscampagne 'In de detailhandel kan het' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en het UWV Werkbedrijf. Beide partijen slaan de handen ineen en gaan samen op zoek naar nieuw winkeltalent.

De detailhandel trekt relatief minder werkzoekenden, terwijl de werkgelegenheid in deze sector groot is. “Veel mensen weten niet wat de detailhandel allemaal te bieden heeft”, zegt Joyce Rosenthal, beleidsadviseur arbeidsmarkt bij het HBD in een persbericht. “We laten met deze campagne zien dat werken in de detailhandel veel meer inhoudt dan een kassa bedienen of verkopen. Het werk is erg gevarieerd en er zijn volop opleidings- en doorgroeimogelijkheden, op ieder niveau.”

Doelgroep
De organisaties zijn met hun campagne in eerste instantie op zoek naar herintreders en werkzoekenden. Later zal de campagne ook onder aandacht bij jongeren worden gebracht.

De zoektocht
Beide partijen willen mensen wijzen op de carrièremogelijkheden binnen de detailhandel en iedereen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met werken in de winkel. Op de site werkenindewinkel.nl kun je een test doen om te kijken of werken in de winkel jouw ding is.

Ook is er informatie te vinden over mogelijkheden binnen verschillende branches en er staan enkele voorbeelden van winkeltalenten uit de detailhandel op de site. Verder zijn er nog twintig Servicepunten Detailhandel van het HBD door het hele land met vacatures, informatie en workshops.

Vorig jaar juni werd in de Week van de Detailhandel ook aandacht gevraagd voor het werken in de detailhandel, toen lag de nadruk vooral op mensen met levenservaring en werkzoekenden boven de 45 jaar.