TOP

Webwinkel tips: hoe verbeter ik mijn retourenbeleid?

58% van de bestelde producten in online warenhuizen worden teruggestuurd. Bij damesmode betreft het de helft van de bestellingen. Dit blijkt uit onderzoek van bureau Q & A.

Vrouwen bestellen veel verschillende maten en kleuren in één keer om daarna alles wat niet goed is of niet goed past weer terug te sturen. Ook schoenen, mannenmode en lingerie/ondermode worden vaak teruggestuurd naar de webwinkel.

Op webwinkelweblog geeft een online communicatiespecialist van het Amerikaanse ecommerce bedrijf Volusion tips over hoe je als webwinkelier de retouren zo laag mogelijk kunt proberen te houden:

1. Geef veel informatie over het product
De meeste spullen komen terug omdat er niet voldaan is aan de verwachting van de klant. Probeer met foto’s, omschrijvingen, details en aanvullende informatie zoveel mogelijk eigenschappen van je product te delen zodat de consument exact weet wat hij koopt.

2. Communiceer in de taal van je klant
Schrijf je algemene voorwaarden en het retourenbeleid leesbaar op en probeer wollig en juridisch taalgebruik te vermijden. Zo weten klanten precies waar ze aan toe zijn en op welke wijze de retour volgens jouw voorkeur verloopt. Als je het in prettig leesbare taal schrijft en in een behapbare hoeveelheid tekst, zul je merken dat een stuk prettiger werkt voor beide partijen.

3. Maak eventuele kosten direct kenbaar
Het is belangrijk om direct duidelijk te zijen. Laat jij je klanten betalen voor de verzendkosten van retouren, maakt dit dan in het bestelproces zo snel mogelijk duidelijk.

4 Wees duidelijk over de regels
Wil je een kortere zichttermijn en daarna binnen korte tijd je product retour dan kun je dat afspreken met de klant. Laat ook weten in welke staat de retouren moeten zijn en op welke manier de spullen moeten worden teruggestuurd. Niet alleen moeten klanten zich aan de spelregels houden, jij natuurlijk ook. Dus wees ook duidelijk in jouw verplichtingen . Wanneer kan de klant bijvoorbeeld zijn geld retour verwachten nadat hij de producten heeft teruggestuurd? En kan de klant er eventueel ook voor kiezen om een tegoed bij de webwinkel te behouden om direct na de retourzending een nieuwe bestelling te doen van dit geld? Laat dit weten.

5 Moffel het retourenbeleid niet weg
Vaak moffelen webwinkels de regels ergens weg op een verborgen plekje van de website. Niet handig, want zo weet de consument nog niet waar hij aan toe  Het is aan te raden het al duidelijk te noemen voor de aankoop, maar zeker na de aankoop is het essentieel om duidelijk te noemen op zaken als de bedankt-voor-uw-bestelling-pagina, in de e-mail ter bevestiging van de bestelling en letterlijk op papier bij het product zelf.