Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

WE Fashion-topman voorspelt een jaar uitverkoop, kabinet wil Faillissementswet snel wijzigen en Odlo heeft een nieuwe eigenaar

Joris Aperghis, topman van WE Fashion voorspelt een jaar uitverkoop en het einde van modebedrijven. Verder: alle politieke partijen ontvingen kort geleden een brief van Inretail met belangrijke aandachtspunten voor de retail, outdoormerk Odlo heeft een nieuwe eigenaar en het kabinet wil de Faillissementswet snel wijzigen om een faillissementsgolf te voorkomen. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 14 mei 2020.

WE Fashion-topman voorspelt een jaar uitverkoop en einde modebedrijven

Er komen nog diverse zware uitdagingen voor een van de grootste modeketens van ons land. Dat zegt WE Fashion-ceo Joris Aperghis in gesprek met het AD. Over anderhalve-metermaatregelen, een ophanden zijnde uitverkoopoorlog van misschien wel een jaar en een minstens zo zwaar gevecht om de huur. Over de uitverkoop: “Verbieden is geen oplossing. Dan duurt het probleem nog langer, want dan komen we niet van die voorraden af. Onze voorraad is maar beperkt houdbaar, je kunt er niet van uitgaan dat je zonder dat prijsinstrument die voorraad kunt verkopen. Er is zoveel in verhouding tot wat je normaal in de winkels hebt. Je moet het kwijt. Anders haal je het niet.”

Verkiezingen in maart 2021: Inretail maakt zich vast hard voor de retail

Alle politieke partijen ontvingen kort geleden een brief van Inretail met belangrijke aandachtspunten voor de retail. Want ondanks de coronacrisis houdt INretail ook focus op andere ontwikkelingen, zoals de Tweede Kamerverkiezingen 2021. De brief is zo geschreven dat het een-op-een kan worden overgenomen in de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen voor de verkiezingen. “INretail doet er alles aan om de aandacht op de retail te vestigen want die verdient waardering, meer begrip voor de dagelijkse praktijk en een fair beleid.”

Kabinet wil Faillissementswet snel wijzigen om faillissementsgolf te voorkomen

Onder druk van de gevreesde faillissementsgolf wil het kabinet de voorgenomen wijziging van de Faillissementswet zo snel mogelijk ongeschonden door het parlement loodsen, zo schrijft Faillissementsdossier. Dit bleek maandag uit het overleg dat minister Dekker met de Kamer voerde. De beoogde aanpassing geeft bedrijven in financiële nood de mogelijkheid met schuldeisers een dwingend akkoord te sluiten. De oppositie heeft minder haast: volgens hen worden kleine schuldeisers de dupe van de nieuwe wet. Vakbonden en werkgevers liepen bij minister Dekker van Rechtsbescherming de deur plat en ook lobbyisten van de grote advocatenkantoren van de Zuidas bestookten de bewindsman met hartstochtelijke pleidooien. Het meest gehoorde argument van deze opmerkelijke coalitie: door invoering van de wetswijziging kunnen faillissement en onnodig verlies van werkgelegenheid en kapitaal worden voorkomen.

Odlo overgenomen door nieuwe eigenaar

Het Noors-Zwitserse sportswearmerk Odlo International en zijn dochterondernemingen zijn per 13 mei 2020 overgenomen door Monte Rosa Sports Holding. Dat meldt het bedrijf in een persbericht/ Monte Rosa is eigendom van Hugo Maurstad en Christian Casal. Maurstad, een ingezetene van Noorwegen, heeft eerder investeringen overzien bij diverse sport- en vrijetijdsmerken, waaronder de Rossignol Group (Rossignol, Dynastar, Lange, Look), Helly Hansen, Navico (Simrad, B&G, Lowrance), SATS, XXL Sport Retail en Dale of Norway. Casal heeft als voormalig hoofd van McKinsey Zwitserland een hoop ervaring met turnaround management. “We zijn trots om te zien dat zelfs in de huidige, uitdagende tijden het onderliggende momentum van Odlo door onze nieuwe eigenaars wordt gewaardeerd,” zegt Knut Are Høgberg, ceo van Odlo International.

‘Aantal aanvragen Thuiswinkel Waarborg verdubbeld’

Thuiswinkel.org ziet een forse toename in het aantal webwinkels dat het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk aanvraagt sinds de uitbraak van het coronavirus. Dat schrijft Retailtrends. Veel winkeliers die te maken hebben met verminderde klandizie, bijvoorbeeld omdat ze hun deuren de afgelopen tijd gesloten hielden, zoeken hun heil online. “Het aantal aanvragen voor het lidmaatschap is sinds de uitbraak van het coronavirus meer dan verdubbeld”, stelt directeur Wijnand Jongen. Naast startende webwinkels zijn het volgens Jongen met name middelgrote webwinkels die het lidmaatschap aanvragen. “Waar startende webwinkels graag het vertrouwen willen winnen van consumenten via het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, zijn middelgrote winkels, winkelketens, dienstenleveranciers en producenten die direct aan consumenten verkopen juist op zoek naar kennis en kunde om sneller te werken aan de digitale transformatie van hun bedrijven.”