• No products in the cart.
TOP

Wat vinden moderetailers van de Retailagenda? *

Dinsdag presenteerde minister Kamp de Retailagenda, een plan om de retail in Nederland toekomstbestendig te maken. Maar wat vinden moderetailers er van? Textilia peilde de meningen: “Het wordt tijd.”

“Fijn dat de overheid meer met ondernemers gaat meedenken”, reageert Alan Houtman van Houtman Mode in Zwolle, Meppel en Assen. Zwolle is een van de 50 gemeenten met wie een ‘retaildeal’ wordt aangegaan. Wat betekent dat de gemeente actief de aandachtspunten uit de Retailagenda gaat aanpakken. “We zijn nu als retailers wel op een punt beland dat we met z’n allen er hard aan moeten trekken om ondernemen nog leuk te houden.”

“Met name het parkeerbeleid is in veel winkelgebieden een struikelblok”, geeft Houtman aan. “Klanten hebben nu te vaak het gevoel dat ze gestraft worden met de steeds hogere parkeerprijzen, als ze willen winkelen. Het is belangrijk dat winkelcentra aantrekkelijk blijven en parkeren is daarbij essentieel. Zeker als je gevestigd bent in een dorp of kleinere stad, is dat toch een minpunt in vergelijking met grotere steden.”

Meer leuke winkeltjes

Ook Marcel Houweling, eigenaar van Houweling Mode in Zeist, ergert zich aan het huidige parkeerbeleid in zijn winkelstraat. “De gemeente jaagt mensen weg met een over de top-verkeersbeleid. Klanten snappen de parkeermeters niet, het parkeergeld is te hoog en parkeerwachters pesten klanten weg. Ondernemers zijn daar de dupe van. Lagere tarieven of gratis parkeren zijn dan een betere optie.”

“Het wordt tijd dat er meer aandacht voor ondernemers komt. Er zijn zoveel zaken die het moeilijk hebben. Ik vind dat veel meer zelfstandige, leuke winkeltjes een kans mogen krijgen. Dat is goed voor het onderscheidend vermogen en de gezelligheid van een stad als Zeist.”

“Als ondernemer betalen we sinds een tijd ook een marketingbijdrage, maar daar hebben we nog niet veel effect van gezien. Er worden wel onderzoeken gehouden over hoe het winkelgebied te verbeteren, maar daar mag wat mij betreft wel meer concreets uit voort komen.”

Hoge huren

Petra Tettero, eigenaar van VanPeet in Den Haag juicht de Retailagenda toe: “Als het met de middenstand goed gaat, gaat het met de economie ook goed. Op dit moment zijn hier in de buurt (Frederikstraat, red.) de erg hoge huren een heikel punt voor veel retailers. Tel daarbij op dat er al jaren aan de wegen wordt geprutst en er regelmatig file in onze straat staat. We krijgen hierdoor minder doorloop. Het zou goed zijn als de belangen van de ondernemers weer de prioriteit krijgen.”

Sneller gevuld

Patrick van Keulen van de gelijknamige winkel in IJmuiden ziet ook wel iets in aantrekkelijkere huren, minder leegstaande winkelpanden en lagere regeldruk. “Het is heel jammer dat veel winkelstraten te maken hebben met leegstand. Het zou goed zijn als gemeentes meer investeren in die gebieden. Gelukkig wordt onze straat deze zomer eindelijk flink aangepakt. We krijgen nieuwe verlichting, trottoirs en een horecaplein. Ik ben ervan overtuigd dat als de straat is opgeknapt, de leegstaande panden ook weer sneller gevuld gaan worden.”

Winkeliers blij

Collega-ondernemer Robert Bos van Hipproducts in Best droomt ervan op termijn een tweede winkel te openen. Hij hoopt dat de Retailagenda de voorwaarden daarvoor versoepeld. “Het zou mooi zijn als de overheid en de banken de touwtjes meer laten vieren. Maak winkeliers eens blij met meer krediet en lagere rekeningen. Dat motiveert en geeft weer ruimte voor nieuwe kansen en mogelijkheden. Op dit moment kunnen de hoge huren killing zijn voor ondernemers. Het is jammer dat sommige retailers het daardoor niet redden.”

Bos is optimistisch, maar ook realistisch: “Je kan niet één, twee, drie alle retailproblemen oplossen of veranderen. Je moet het de tijd geven. We zitten nu in de slechte jaren en ik hoop dat er snel weer betere tijden aanbreken.”