TOP

Wat brengt Modefabriek deze winter?

Modefabriek introduceert deze wintereditie (25 en 26 januari 2015) drie nieuwe platforms. Met name op mannenmodegebied verschuift er een en ander op de beursvloer.

Alle mannenmode op Modefabriek zal aankomende wintereditie in de centrale Europahal van de RAI worden gepresenteerd, onderverdeeld in drie afdelingen: premium merken binnen Style Matters, breder georiënteerde mannenmode-labels binnen The Square en jeansmerken in Blueprint.

Mannenmodenieuws

Style Matters vervangt het twee jaar geleden geïntroduceerde Chapter. Hier vindt de bezoeker premium menswear, accessoires en niche musthaves. Deze afdeling wordt samengesteld en gehost in nauwe samenwerking met Code magazine.Merken die hier exposeren zijn Wool & Co, Ted Baker, Arma, Windsor, RH 45, Freedom Day, Aeronautica Militare, Zilton, Atelier Noterman, Reds, John Smedley, Brooksfield, Manifattura Daniele Fiesoli, Palto, Über, Scalpers, The Bridge, Hitl en Alan Pain.

Het segment The Square was er afgelopen seizoenen ook al en presenteert een internationale mix van hoogwaardige mannenmodelabels. Jeansafdeling Blue Print was afgelopen seizoenen ook al gesitueerd in de Europahal, maar vindt nu aansluiting op de andere mannenmodeplatforms die daar naartoe verhuizen. Daar vind je onder andere de merken Edwin Jeans, Carhartt, Don The Fuller, Made by Scrub en als grote terugkomer Levi’s.

Creatieve omgeving

Studio is ook een nieuw platform op Modefabriek en wordt een weerspiegeling van de nieuwe conceptstores in de markt. Studio is gericht op progressieve labels, die zich hier op een kleinschalige manier kunnen presenteren in uniforme stands in zigzag-opstelling naast en door elkaar. Hierdoor ontstaat een creatieve omgeving om bezoekers in contact te brengen met labels die zich nog niet eerder presenteerden op Modefabriek. Welke merken dat zijn, maakt de Modefabriek nog niet bekend.

Gastcuratoren

The Editors is de titel van het derde nieuwe platform op Modefabriek: hier schetsen vier inspirerende guest editors (denk aan ontwerpers, stylisten, fotografen, bloggers of bladenmakers) hun droomwinkel vol nieuw en gevestigd talent. Half december worden de namen van de vier The Editors voor aankomende editie bekend gemaakt.

Upgrade Salon

Verder krijgt high end vrouwenmodeplatform Salon een luxe upgrade en een nieuwe plek op Modefabriek. Sleutelwoorden hierbij zijn service en luxe. Salon krijgt een nieuwe plek op de beurs met een eigen entree met Valet-parking en een eigen bar-restaurant. Salon is geheel opnieuw vormgegeven als een grote lichte en luxe carrousel met gloednieuwe stands. Daarnaast wordt een ‘window shopping fantasy’ etalageroute gecreëerd door visual designer Niek Pulles en stylist Carlo Wijnands, geïnspireerd op de fabuleuze ‘window dressing’ traditie van beroemde warenhuizen als Bergdorf Goodman, Saks Fifth Avenue, Selfridges, Galeries Lafayette en Neiman Marcus.

Merken die je hier kunt zien zijn: 7 For All Mankind, Allan K., Ba&sh, Benedikte Utzon, Campomaggi, Chatty, Didier Parakian, Hartford, Liu Jo, Style Butler, Moose Knuckles, Pinko, Hoss Intropia, Zoe Karssen, Antik Batik, Brigitte Bardot, Paul & Joe Sister, Munthe en L’Autre Chose.

Meer vrouwenmode

Daarnaast zijn deze winter ook de inmiddels vertrouwde vrouwenmodeafdelingen The Floor (commercieel), The Frame (toonaangevend in fashion of denim), The Pavilion (trendbewust) en Mint (duurzaam) er weer.

Op Mint zijn er dit jaar weer nieuwe merken te vinden: 959, Anna-Q, Aurelie Chadaine, CUS, Hoodlamb, MYUZE, Seepje en WOO. Bij The Future Of Retail komen inspirerende ‘cases’ als kledingbibliotheek LENA en online tweedehands merkkledingboetiek The Next Closet aan bod. Het café wordt deze editie verzorgd door het Amsterdamse ‘SLA’ in samenwerking met Bocca, en er is een pop-up shop vol sustainable must haves door Indie Brands.

Bij The Floor vind je merken als Josh V, Reinders, Kiims, Juli Dans Jewels, Lofty Manner en Jacky Luxury.