TOP

Waarom Shoebaloo sluit: ‘Het moet wel rendabel blijven en dat was het niet meer’

Shoebaloo sluit eind januari voorgoed de deuren. Na 45 jaar. De huidige marktomstandigheden dwongen de high end schoenenretailer om te stoppen, zo vertelt algemeen directeur Marlon Streim. “Het is ontzettend verdrietig dat een bedrijf als het onze geen bestaansrecht meer heeft.”

Foto: Shoebaloo

De familie Streim nam zelf de beslissing om te stoppen en het boek op een ‘waardige manier’ te sluiten. “Gelukkig zijn we in de positie dat we dat kunnen doen”, zegt algemeen directeur Marlon Streim, samen met zijn broer Daniël de tweede generatie in het familiebedrijf. De ondernemers gingen niet over één nacht ijs. “We hebben er meer dan een jaar over nagedacht. Maar het valt ons heel zwaar. Voor het team is het ook onwerkelijk dat de Shoebaloo-familie uit elkaar valt.”

Iconisch in Amsterdam

Na bijna 45 jaar sluit Shoebaloo op 31 januari de deuren en gaat de webshop op zwart. Voor het voorjaar van 2023 zijn geen nieuwe collecties meer ingekocht en de leegverkoop (‘clearance sale’) is inmiddels van start. “Shoebaloo was redelijk iconisch in Amsterdam”, zegt Streim. “Het is ontzettend verdrietig dat een bedrijf als het onze hier geen bestaansrecht meer heeft.”

‘We dachten dat het luxesegment zich positiever zou ontwikkelen. De realiteit bleek anders’

Terugkijkend was de tweede verplichte winkelsluiting, in december 2021, de doodsteek volgens de algemeen directeur. “We wisten: de omzet die we nu mislopen, maken we in januari nooit meer goed. Toen we weer open mochten, hebben we voor 2022 een aantal ijkpunten geformuleerd. We hadden verwacht dat het luxesegment zich positiever zou ontwikkelen, maar de realiteit bleek anders.” Daarvoor noemt hij een aantal oorzaken. “De omstandigheden zijn voor een bedrijf als het onze heel moeilijk. Vroeger waren we marktleider in ons segment, nu worden we op de plekken waar wij zitten – bijvoorbeeld op de P.C. Hoofstraat – weggeconcurreerd door de luxemerken zelf. Een ontwikkeling waar een high-end boetiek in een kleinere plaats minder last van heeft. Onze locaties waren altijd ons unique selling point, maar die bleken ons nu juist kwetsbaar te maken.”

Daar komt bij dat Shoebaloo’s locaties in Amsterdam (P.C. Hooft en Koningsplein), Rotterdam (Kruiskade) en Maastricht (Stokstraat) wat betreft huurprijzen tot de dure, zo niet de duurste retaillocaties van het land behoren. Streim: “Het moet wel rendabel blijven en dat was het op deze manier niet meer.” De retailer werd daarbij beperkt door steeds striktere regels van leveranciers. “Bijvoorbeeld wanneer een merk wel en niet in de sale mocht. Voor onze leveranciers werden we meer en meer een nummer: als het even niet goed gaat, vlieg je er meteen uit.”

Vast in de sale-cyclus

En je zou het misschien niet verwachten, maar ook Shoebaloo voelt de gevolgen van de inflatie. “Onze producten zijn duurder geworden en hoewel dat bij merken die ‘hot’ zijn geen probleem hoeft te zijn, merken we het wel bij labels die niet top of mind zijn. Eigenlijk kan je het verschil in de P.C. Hooft al heel simpel zien bij de boetieks waar buiten wel en geen rij staat. Gevolg is dat consumenten gaan wachten op de uitverkoop en dat we in een sale-cyclus kwamen te zitten waarin het voor ons heel moeilijk werd om de benodigde marge te maken op onze producten. Zeker in een tijd waarin de inkoopprijzen alleen maar hoger worden.”

‘Onze locaties waren altijd ons unique selling point, maar die bleken ons nu juist kwetsbaar te maken’

De ondernemers probeerden het tij te keren door te bezuinigen en winkels te sluiten. “Maar onze leveranciers verwachten een bepaalde landelijke dekking, dus dan ben je eigenlijk de poten onder je eigen verdienmodel aan het wegzagen. Het is een heel ingewikkeld spel”, zegt Streim. “We hebben met ons team keihard geknokt, maar uiteindelijk moeten we realistisch zijn.”

Sterk merk

De panden aan het Koningsplein zijn eigendom van de familie en gaan de verhuur in, de winkels in Rotterdam en Maastricht gaan ‘terug naar de huurbazen’. Streim verwacht niet dat ze het befaamde Shoebaloo-interieur zullen behouden. “Dat is veel te specifiek. Doodzonde, we hebben veel in de winkels geïnvesteerd. Eén van de manieren waarmee we ons altijd hebben willen onderscheiden.”

Hoe de toekomst eruit ziet, weet hij nog niet. “Daniël gaat zich op zijn kleding- en schoenenlabel Streim focussen en ik wil de komende tijd rustig nadenken over de volgende stap. Wellicht dat de naam Shoebaloo ooit op een bepaalde manier terugkomt; het is een heel sterk merk. Maar eerst willen we dit hoofdstuk waardig afronden.”