TOP

Waarom Kuyichi failliet ging *

Het sinds vorige week failliete Kuyichi pionierde jarenlang met duurzaam geproduceerde jeans. De curator vertelt waarom het merk het niet redde. En welk ander Nederlands modebedrijf is mogelijk geïnteresseerd?

Vijftien jaar lang was Kuyichi de motor binnen het ‘groene’ en duurzame kledingsegment met spijkerbroeken van PET-flessen, hennep en gerecyclede denimstoffen. In november liet de vergelijkingsorganisatie Rank a Brand nog weten dat Kuyichi een van de weinige kledingcollecties levert die rekening houden met het milieu en goede arbeidsomstandigheden. Aan publiciteit geen gebrek – het label haalde regelmatig de pers met nieuwe uitvindingen – maar uiteindelijk leverde het allemaal weinig op.

Verwachtingen

Tot die conclusie komt ook curator Karel Willemse van Willemse & Van Poorten Advocaten in Haarlem, die het failliete bedrijf op dit moment begeleid. “De omzetten bleven achter ten opzichte van de verwachtingen die er steeds waren”, vertelt hij. “Er is door de aandeelhouders veel geld ingepompt, ook de laatste tijd nog. Het bedrijf boekte langzaam vooruitgang, maar niet dusdanig dat het gered kon worden van een faillissement.”

Kostendruk

De omzet van Kuyichi bedroeg de afgelopen jaren tussen de 3 en 4 miljoen euro, laat Willemse weten. “Wat ook meespeelde: door de hoge kosten werd er steeds geen winst gemaakt.” Of deze kostendruk te maken heeft met de duurzame werkwijze van het merk, kan de curator niet zeggen. Willemse: “In ieder geval is Kuyichi er niet in geslaagd zich te onderscheiden met hoge omzetsnelheden en een gedegen omzet. Dat is toch de basis voor succes.”

Serieuze geïnteresseerden

De curator voert nu gesprekken met ‘een stuk of vier’ serieuze geïnteresseerden. Dit heeft tot nu toe nog geen concreet resultaat opgeleverd. “Je zou bijna denken dat Kuyichi beter af is bij een grotere organisatie met meer distributiekanalen”, zegt Willemse. Op die manier kunnen de kosten gedrukt worden door bijvoorbeeld schaalvoordelen. In de huidige vorm doorgaan lijkt me onmogelijk.”

Mud Jeans

Textilia checkte of een ander bekend duurzaam merk, Mud Jeans, interesse heeft. Eigenaar Bert van Son: “Die vraag krijg ik meer. Ik vind het heel erg voor de mensen die daar werken, maar wij hebben zelf ook een sterk merk. Het heeft ons drie jaar gekost om weer een goed bedrijf neer te zetten. We groeien hard en daar is al ons kapitaal voor nodig.”