TOP

Vrouwenmodemerk Gelco stopt

Het klassieke Duitse vrouwenmodemerk Gelco stopt er mee na de zomercollectie 2016. Dat heeft het moederbedrijf besloten vanwege de aanhoudende teleurstellende resultaten. Het merk heeft in Nederland zo’n 200 verkooppunten.

Het moederbedrijf van Gelco heeft tevergeefs gezocht naar een investeerder die met Gelco zijn positie in het vijftigplus-segment wilde versterken. Die werd echter niet gevonden, waarna uiteindelijk is besloten om met Gelco te stoppen na de zomercollectie 2016. Alle lopende orders voor zomer 2016 worden nog geproduceerd en volgens afspraak uitgeleverd aan winkeliers. Ongeveer 350 medewerkers verliezen hun baan. De modeketen Biba, die ook onder Gelco GmbH valt, blijft bestaan.

Hoge investeringskosten

Het moederbedrijf ziet geen toekomst voor Gelco als klein kledingmerk in een globale markt waarin de concurrentie toeneemt. Volgens het bedrijf is de mode-industrie de afgelopen jaren drastisch veranderd: concurrentie van internationale verticale spelers met goedkopere kleding, het overschot aan vierkante winkelmeters, de opkomst van webshops, de afgenomen interesse van consumenten in mode en de economische crisis in Zuid- en Oost-Europa. Dit had grote negatieve gevolgen voor de winstgevendheid van het bedrijf, waardoor de hoge investeringskosten van een strategiewijziging in 2002 niet werden terugverdiend.

Gelco2

Private label

Gelco GmbH is van oorsprong een private label-fabrikant van jassen en blazers voor het grootwinkelbedrijf. In 2002 veranderde het bedrijf van strategie en werd het merk Gelco neergezet, met een enigszins klassieke totaalcollectie voor vrouwen. Het merk werd verkocht via zelfstandige winkeliers, warenhuizen, shop-in-shops en monobrandstores.

Nieuw retailconcept

Een jaar geleden kondigde Gelco nog aan in Nederland uit te willen breiden met een nieuw retailconcept. Gelco heeft ruim 200 verkooppunten in Nederland, waaronder een twintigtal consignment-shops, onder andere bij Berden in Heerlen, Buining in Hoogeveen, Clous in Den Bosch, Van Alem in Amsterdam en Van Tilburg in Nistelrode. In 2012 opende Gelco in Veenendaal de eerste eigen winkel, gevolgd door winkels in Groningen en Spijkenisse. Sinds januari 2014 was er een nieuwe showroom in het World Fashion Centre in Amsterdam, die werd bestiert door countrymanager Saskia Haanappel.

Aanhoudende negatieve ontwikkelingen

Directeur Joachim Dreier zegt in een persbericht over de moeilijke beslissing het merk Gelco stop te zetten: “We betreuren deze beslissing ten zeerste, maar moesten de aanhoudende negatieve ontwikkelingen in de mode-industrie realistisch inzien. We bedanken onze medewerkers en partners voor de goede samenwerking en wensen onze medewerkers het allerbeste voor hun toekomst en succes bij het vinden van nieuw werk. We betreuren het dat de nieuwe koers van het bedrijf die we tien jaar geleden hebben ingezet, niet heeft geleid tot het succes dat we wensten.”

Gelco3