TOP

Voorlopig geen coronacheck modewinkels, Yaya opent winkels in buitenland en Chanel heeft een nieuwe CEO

Modehuis Chanel heeft een nieuwe CEO, er komt voorlopig geen coronacheck in modewinkels en Winkelstraat.nl lanceert een draagbare NFT. Verder: Yaya opent winkels in buitenland. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 15 december.

Foto: Winkelstraat.nl

Voorlopig geen coronacheck in modewinkels

Consumenten kunnen hun kerstinkopen voorlopig doen zonder coronacheck. De verwachting was dat de QR-code voor niet-essentiële winkels nog voor de kerstdagen doorgevoerd zou worden en de maatregel tijdens de coronapersconferentie op dinsdag 14 december bekend zou worden gemaakt, nu na de Tweede ook de Eerste Kamer met de maatregel had ingestemd. Dat blijkt niet het geval. Haagse bronnen melden daags ervoor aan De Ondernemer dat de coronacheck bij winkels wordt uitgesteld tot in elk geval 12 januari, omdat demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge het zou willen koppelen aan de invoer van een 2G-beleid in Nederland. Retailorganisaties lieten eerder al weten grote bezwaren tegen de coronapas te hebben; de maatregel zou onwerkbaar zijn en tot gevaarlijke situaties aan de deur leiden.

Yaya opent nieuwe winkels in buitenland

Vrouwenmodelabel Yaya heeft afgelopen zaterdag een nieuwe winkel geopend in Zuid-West Frankrijk, in Brive-la-Gaillarde om precies te zijn. Het is de achtste winkel in Frankrijk, vertelt eigenaar Patrick Draijer aan Textilia. “De volgende buitenlandse vestiging staat ook al op de agenda: medio april 2022 openen we een zaak in de Duitse plaats Stuttgart. Dat wordt onze derde winkel in dat land.” Yaya heeft nu 31 brandstores en tegen de 2000 verkooppunten in Europa. Plannen voor uitbreiding van het winkelnetwerk spitsen zich vooral toe op het buitenland. “In Nederland zitten we aardig dicht, alleen Maastricht staat nog open”, aldus Draijer. “De focus is wat winkels betreft eerder gericht op Duitsland waar we nog genoeg ruimte zien.”

Chanel benoemt Leena Nair tot CEO

Het Franse modehuis Chanel heeft Leena Nair, een executive van Unilever, aangesteld als de nieuwe CEO. Dat meldt Fashionnetwork. Nair heeft 30 jaar lang gewerkt bij Unilever, meest recentelijk als hoofd personeelszaken en lid van de directie. De topvrouw, Brits staatsburger en geboren in India, is een opvallende keuze, aldus de modenieuwssite, omdat het zeldzaam is dat een buitenstaander aan het roer is staat van het streng gecontroleerde familiemodehuis. Ze zou zijn aangetrokken omdat de mode-industrie onder druk staat om een ​​meer inclusieve aanpak te tonen. Bij Unilever lukte het haar gendergelijkheid te bereiken in het wereldwijde management, en zette ze zich in voor het betalen van een leefbaar loon in de hele toeleveringsketen. Nair neemt de functie over van Chanel mede-eigenaar Alain Wertheimer, ze begint eind januari 2022.

Pitti Uomo en Revolver bundelen wederom krachten

De Italiaanse mannenmodebeurs Pitti Uomo en Scandinavische beurs Revolver bundelen de komende edities wederom de krachten, zo staatin een persbericht. Bij Pitti Uomo #101 (van 11 tot 13 januari 2022) wordt er een apart deel ingericht voor Revolver met collecties van opkomende modeontwerpers en meer gevestigde namen uit Denemarken, Zweden en Noorwegen. Onder de vlag ‘Scandinavian manifesto’ worden er collecties gepresenteerd van merken als Adnym Atelier, Berner Khul, By Death, Le Deux, Norse Project, Palmes, Vinny’s en Wood Wood. Andersom zal Pitti Uomo acte de presence geven op Revolver van 2 tot 4 februari 2022. Het Italiaanse team brengt collecties van onder meer Ant 45, Faliero Sarti, GRP, Gallia Knit Project, ID.EIGHT, Manikomio DSGN, Noskra, Peppino Peppino Denim, Unimatic en Zermatt. Beide modebeurzen werken sinds 2018 met elkaar samen.

Lees ook: ‘Modebeurzen: de kalender voor inkoop winter 2022-2023’

Winkelstraat.nl lanceert draagbare NFT

Winkelstraat.nl heeft een draagbare NFT (non fungible token) gelanceerd, een digitaal kunstwerk waar een fysiek T-shirt aan is gekoppeld. Dat meldt het modeplatform in een persbericht. Het kunstwerk is ontworpen door de 24-jarige designer Gab Bois, die eerder werkte met onder andere Nike, Balenciaga en Marc Jacobs. De collectie gelimiteerde T-shirts hebben een speciale AR-filter waarmee de digitale kunst tot leven komt als het logo met een telefooncamera wordt gescand. Dan verschijnt er een anatomische weergave van menselijke organen, gemaakt van groenten en fruit. Dit T-shirt , dat NFT(EE) heet, is beschikbaar op marktplaats Opensea.io. Daar kunnen mensen er zeven dagen op bieden. Tegelijk met de NFT lanceert het luxemodeplatform een collectie gelimiteerde T-shirts die niet zijn gekoppeld aan een NFT maar wel toegang geven tot de AR-filter.