TOP

Virtuele pastechnieken

Het nieuwe winkelcentrum The Galleria in Abu Dhabi heeft de Virtual Style Pod gelanceerd. Het softwareprogramma met ingebouwde spiegel showt de consumenten in 3D hoe hen de kleding staat.

De Virtual Style Pod is ontwikkeld door Engage Production. Een bedrijf uit Londen dat gespecialiseerd is in interactieve technologieën. Speciaal voor het nieuwe winkelcentrum in Abu Dhabi ontwierpen zij een pashokje dat het aan- en uitkleden voor de klant overbodig maakt. De virtuele ‘spiegel’ projecteert de kledingstukken op het lichaam van de consument.

Het virtuele pashokje in Abu Dhabi is niet de eerste. In 2010 introduceerde de Amerikaanse keten Macy’s er ook al een, maar vooral online heeft de virtuele paskamer het afgelopen jaar zijn opmars gemaakt. Het virtueel passen moet het aantal retouren, en daarmee de kosten van de online retailers, verminderen.

Metail

Onder andere Zalando, Otto en Adidas maakten in 2013 gebruik van technologieën om retouren te onderdrukken. In het begin van vorig jaar ging de modeketen Zalando in thuisland Duitsland een samenwerking aan met Metail.

Dit Britse softwareprogramma laat per lichaamsdeel zien of items goed passen, te klein of juist te groot zijn. Het enige wat de consument hoeft te doen is het invullen van de maten en twee foto’s van zichzelf te uploaden. Zo ontstaat er een driedimensionaal evenbeeld, ‘MeModel’, die laat zien hoe een kledingstuk zal staan.

Begon Zalando met 200 testartikelen van hun eigen kledinglijn, inmiddels uploadt het bedrijf in Duitsland er zo’n 3500 per dag, meldt technologiewebsite Techcrunch.

UPcloud
De concurrent van Zalando, de eveneens Duitse keten Otto, maakt sinds 2012 gebruik van UPcloud. Dit bedrijf uit Duitsland drijft op ‘augmented reality’. Daarbij fungeert een cd als zogenoemde marker. Door met het schijfje voor de webcam te poseren kan het programma de maten van de consument registreren.

Het zakenblad Businessweek liet in 2013 weten dat de metingen ‘slechts anderhalve centimeter verschilden van een professionele kleermaker’. Maar net zoals bij Zalando is deze pasoptie nog niet in Nederland beschikbaar.

Fits.me
Naast Metail komt ook de virtuele paskamer Fits.me uit Engeland. Bij deze tool voert de consument de lengte in, de maten van de armen, taille, heupen en borst waarna de kleding gepast kan worden op een personage op het beeldscherm.

Van Metail, UPcloud en Fits.me heeft de laatste tot nu toe de meeste klanten binnengesleept. Onder andere Hugo Boss, L.K. Bennett en Superdry maken gebruik van deze virtuele pasmethode. In april 2013 werd Adidas aan dat rijtje toegevoegd. Oprichter en ceo van Fits.me, Heikki Haldre, stelde toen op mediact.nl dat 62 procent van de consumenten vaker overgaan tot een aankoop, in vergelijking met klanten die alleen een tabel tot hun beschikking hebben.