TOP

Vijf vragen aan Asos

De Britse webshop Asos.com wil de grootste webshop voor twintigers wereldwijd worden. Vijf vragen aan Shaun McCabe, international director bij Asos.

Vinden de designermerken het geen probleem dat Asos ook merken als Primark verkoopt?

“We hebben een platform neergezet voor modebewuste twintigers en de merken waarmee we werken zijn net zo blij als wij met het potentieel van de shop qua omzet en naamsbekendheid. Asos heeft immers 21,3 miljoen unieke bezoekers per maand en 7,1 miljoen actieve klanten over de hele wereld. Voor veel merken een geweldige manier om nieuwe consumenten te bereiken.”

Kan het aanbod van 850 merken nog verder worden uitgebreid?

“We zoeken continu naar nieuwe merken en nieuwe ontwerpers. Voor ons is het belangrijk om alles aan te bieden waar onze klanten behoefte aan hebben. In de afgelopen vier jaar hebben we zeven lokale webshops gelanceerd en later dit jaar openen we onze Chinese webshop. Onze inkopers zijn altijd op zoek naar nieuw talent in alle markten die we bedienen. Het geweldige van online fashion business bedrijven is dat je niet wordt beperkt door hoeveel ruimte je hebt, maar dat je merken kunt blijven toevoegen.”

Hoe is de verhouding nieuwe en bestaande klanten?

“We groeien snel en bereiken steeds meer nieuwe klanten. Tegelijkertijd zijn onze bestaande klanten erg loyaal. We focussen ons op het aanbieden van mooie producten, ondersteund door snelle en gratis levering en een goede klantenservice.  Daardoor is het aantal actieve klanten toegenomen met 42% in het afgelopen jaar.”

Investeren jullie veel in marketing?

“Nauwelijks voor print of televisie, maar wel digitaal. Onze doelgroep gebruikt Facebook en Twitter en wij dus ook. Het is een fantastische manier om direct met klanten te communiceren. We monitoren alle activiteiten rond Asos op social media en zien hoe klanten op ons reageren en wat ze delen met hun netwerk. Dit is de beste marketing die je als bedrijf kunt hebben en een goede manier om nieuwe klanten te trekken. We zijn niet gewoon een webshop waar mensen kleren kunnen kopen. We verkopen mode, bieden inspiratie, hulp en advies; we bouwen aan een lange termijn band met de klant. Ook ons maandelijkse magazine is een belangrijk onderdeel daarvan.”

Kunnen jullie nog meer groeien?

“Er is volop ruimte voor groei. In het Verenigd Koninkrijk groeien we nog steeds en internationaal is de potentie enorm. In mei hebben we een Russische site gelanceerd en we gaan dit jaar nog open in China. Er is groei mogelijk voor ons in elke markt waarin we opereren. Ik kan helaas geen specifieke cijfers voor Nederland geven, maar ook daar groeien we.”