TOP

Vertrouwen retailers nog niet positief, Gray Label lanceert volwassenlijn en H&M herstructureert in Nederland

Het ondernemersvertrouwen was aan het begin van het tweede kwartaal van 2021 voor het eerst sinds de coronacrisis voorzichtig positief, al retailers nog licht pessimistisch. Het Nederlandse kindermodemerk Gray Label lanceert in de wintercollectie 2021 eenmalig een capsulecollectie voor volwassenen. En H&M herstructureert de organisatie in Nederland en neemt afscheid van de countrymanager. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 18 mei 2021.

Ondernemers positiever, maar retailers nog licht pessimistisch

Het ondernemersvertrouwen was aan het begin van het tweede kwartaal van 2021 voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis voorzichtig positief (2,3), al zijn veel bedrijfstakken nog steeds somber gestemd. Een kwartaal eerder was het gemiddelde ondernemersvertrouwen nog -6. Dit melden het CBS, KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW op basis van de Conjunctuurenquête Nederland. In bijna alle bedrijfstakken nam het ondernemersvertrouwen toe, maar in veel bedrijfstakken was het sentiment nog niet positief. Bij retailers kwam het vertrouwen begin tweede kwartaal uit op -1,6, maar dat is al wel een stuk positiever dan de -10,4 aan het begin van het eerste kwartaal. De toename in het vertrouwen begin april komt met name door positievere verwachtingen voor de aankomende drie maanden.

Gray Label lanceert capsulecollectie voor volwassenen

Het Nederlandse kindermodemerk Gray Label lanceert in de wintercollectie 2021 na vele verzoeken eenmalig een capsulecollectie voor volwassenen. Dit ter ere van het tienjarig jubileum van het merk. De kleur van dit seizoen is Autumn, een roestkleurig rood met een vleugje bruin. Die kleur wordt gecombineerd met de basiskleuren roze, crème, grijs en zwart. Het resultaat is een collectie met comfortabele tijdloze basics voor groot en klein, met minimalistische en uniseks lounge-vriendelijke stijlen. En duurzaam, want de collectie is 100% biologisch en GOTS-gecertificeerd. Daarnaast lanceerde Gray Label afgelopen maand een samenwerking met Hul le Kes. Het circulaire concept Gray Label RNTD, waarin de Miniature-collectie voor verhuur wordt aangeboden, maakte het al mogelijk dat één kledingstuk door meerdere kleintjes wordt gedragen. Omdat het zonde is de items die kleine vlekjes of slijtage laten zien af te schrijven, maken modeontwerpers Sjaak Hullekes en Sebastiaan Kramer er unieke ontwerpen van onder de naam Gray Label x Hul le Kes.

H&M herstructureert in Nederland

H&M herstructureert de organisatie in Nederland. De rol van countrymanager in Nederland is komen te vervallen en wordt vervangen door de functie van salesmanager. Daarom is country manager Susan Krau vertrokken bij H&M. Dat laat een woordvoerder weten aan RetailTrends. Susan Krau werkte meer dan 25 jaar voor H&M, waarvan de helft als countrymanager Nederland. De nieuwe functie van sales manager wordt ingevuld door Stefan Vos. De H&M groep transformeert om in te spelen op de veranderingen in de retail en in de wereld, zoals de voortdurende digitalisering in de samenleving en het veranderde gedrag van klanten.

Economie krimpt met 0,5 procent in eerste kwartaal 2021

Volgens de eerste berekening van het CBS is het bruto binnenlands product (bbp) in het eerste kwartaal van 2021 met 0,5 procent gekrompen ten opzichte van een kwartaal eerder. De krimp van de economie is vooral veroorzaakt door een daling van de consumptie door huishoudens en overheid. De stijging van de investeringen en het handelssaldo dempten de krimp. In het eerste kwartaal van 2021 lag het bbp nog 3,4 procent onder het niveau van voor de uitbraak van de coronapandemie. Huishoudens hebben in het eerste kwartaal 3,5 procent minder besteed dan in het vierde kwartaal van 2020. Verder daalde de overheidsconsumptie met 1,5 procent. De investeringen stegen met 3,7 procent. De uitvoer en invoer van goederen en diensten namen met respectievelijk 1,6 en 1,3 procent toe. Volgens de eerste berekening was het bbp in het eerste kwartaal van dit jaar 2,8 procent kleiner dan een jaar eerder. Dat is vooral toe te schrijven aan de lagere consumptie door huishoudens. Consumenten hebben in het eerste kwartaal 8,5 procent minder besteed dan een jaar eerder. Consumenten gaven opnieuw veel minder uit aan horeca, recreatie en cultuur, en vervoer, maar ook aan kleding, schoenen, woninginrichting, auto’s en motorbrandstoffen.

Nieuwe outfits voor medewerkers Schiphol

Zo’n 7500 medewerkers op Schiphol zijn in een nieuwe outfit gestoken. Van securitymedewerkers en floormanagers tot passenger assistants en bagagemedewerkers, vanaf deze week draagt bijna iedereen de nieuwe bedrijfskleding van de luchthaven. Omdat Schiphol de meest duurzame luchthaven ter wereld wil worden, is de nieuwe bedrijfskleding zo duurzaam en circulair mogelijk. Voor elke functie is er een eigen kledinglijn, ondanks de verschillen vormt de bedrijfskleding één geheel doordat het gebaseerd is op de kenmerken van Schipholmerkstijl. De nieuwe bedrijfskleding is ontworpen door designer Karin Slegers en geproduceerd door Wiltec en Groenendijk Bedrijfskleding. De duurzaamheid blijkt vooral uit het verlengen van de levensduur van de kleding door de hoge kwaliteit. Wanneer de kleding aan vervanging toe is, wordt het gerecycled. Daarnaast wordt de kleding zo duurzaam mogelijk geproduceerd door bijvoorbeeld het gebruik van stoffen als lyocell en gerecycled polyester.