TOP

Verslag: Hoe start ik mijn eigen webshop?

Op maandag 19 en vrijdag 23 september 2011 organiseerden het Textilia Institute en de Mybusiness Academy in Almere de workshop 'Start je eigen webshop'. Ondernemers en ondernemers in spe leerden in één dag van Suzan Eikelenstam de beginselen van E-commerce. Het moraal van haar verhaal? No pain, no gain.

Wie denkt dat de E-commerce markt al verzadigd is heeft het mis, zo blijkt tijdens de introductie van deze cursusdag. Het einde van de stijgende online verkooplijn van producten is namelijk verre van in zicht. Volgens docent en ‘Internet Godinnen’-auteur Suzan Eikelenstam verwacht brancheorganisatie Thuiswinkel.org dat consumenten in 2011 voor minimaal 9 miljard bij elkaar gaan shoppen via computers, mobieltjes en tablets. E-commerce is dus een kans op een nieuwe onderneminguitdaging of -uitbreiding. Maar hoe benut je deze kans? Dat vragen de deelnemers van deze cursus zich ook af. Ook al runnen zij zelf één of meerdere modezaken, de drempel om een eigen webshop te starten blijkt uit de reacties redelijk hoog.

De expert
Docent Suzan Eikelenstam heeft zelf nooit een webshop gehad, maar is wel opgegroeid in een ondernemersgezin en leerde al vroeg hoe de modebranche in elkaar steekt. Mede dankzij haar werk als webredacteur bij vergelijkingssite Kieskeurig.nl weet ze ook nog eens precies waar de consument op let. Sinds 2007 heeft Suzan haar eigen pr-bureau ‘Hyperz PR’ en zet ze zich onder andere in voor e-commerce ondernemers. Ook schreef ze het boek ‘Internetgodinnen’. Met een flinke dosis zelfspot legt ze in een ochtend aan de cursisten uit hoe ze een eigen webshop kunnen starten. Dit doet ze door middel van een 8-stappen-plan die ze rijk illustreert met zeer herkenbare praktijkvoorbeelden. Vragen beantwoord ze al gedurende haar verhaal waardoor er een levendige dialoog ontstaat. Na de lunch is het tijd om zelf aan de slag te gaan met de praktijkoefeningen.

E-commerce anno 2012
Je kan niet een webshop starten zonder op de hoogte te zijn van de feiten en cijfers met betrekking tot e-commerce. Actuele marktcijfers, groeisegmenten, globale trends en ontwikkelingen, actuele wetgeving en informatiebronnen op het gebied van e-commerce. Suzan gaat hier als eerste op in. Je hoeft volgens haar geen cijfers uit je hoofd te leren. Het is voldoende om bekend te zijn met de zeer positieve getallen en feiten. Want zo legt ze uit: “Uit deze informatie kun je afleiden waar jouw grote kansen als webshop-eigenaar in spe liggen.”

Businessplan: wel of niet?
Conceptmatig denken is voor veel ondernemers met betrekking tot hun eigen winkel een eitje. Conceptmatig denken over hun eigen onderneming als e-commerce onderneming is echter een ander verhaal. Een ondernemingsplan maken tijdsverspilling? Volgens Suzan zullen personen die dit roepen op feestjes altijd hobbyisten en nitwits blijven. Suzan: “Het opstellen en voortdurend bijschaven van een ondernemingsplan geeft zelfkennis. En het geeft je houvast als je in een webwinkel mallemolen raakt en het zich kwijt raakt op het ondernemerschap.”

Een webshop bouwen
Is het ondernemersplan geschreven dan gaat het echte werk beginnen. Het bouwen van een webshop. De webwinkel is één grote etalage. Op elke pagina wil je als ondernemer zoveel mogelijk producten laten zien. Wat zijn de benodigdheden hiervoor, hoe presenteer je je producten en hoe moet de back office er uit gaan zien? Volgens Suzan moet je met betrekking tot het laatste vooral niet te kostenbesparend te werk gaan. “Als je sommige betaalopties niet direct meeneemt tijdens het bouwen van je webshop dan kan het je later veel geld kosten om deze opties alsnog te installeren.” Ten slotte gaat Suzan ook de discussie aan over de belangrijkste vraag als het gaat om een webshop bouwen. “Is het wel mogelijk om deze producten zo te presenteren dat de bezoeker even veel of zelfs meer over de producten weet dan wanneer hij of zij het product in handen zou hebben in een fysieke winkel?”

Wees attent
Of je nu in een winkel een product verkoopt of online, service staat voorop. Suzan geeft uitleg aan de hand van tientallen voorbeelden hoe je goed en op een creatieve manier online servive kan verlenen. “Laat merken dat je verstand hebt van zaken en ga de dialoog aan“, zo zegt ze semi-streng tegen haar ‘studenten’. Ook hamert ze er op dat het belangrijk is om op de hoogte te zijn van een sluitende administratie van voorraden, kosten en baten van de webshop. En legt ze de juridische aspecten van het exploiteren van een webshop uit.

Opvallen
Als webwinkel moet je ervoor zorgen dat je opvalt. Suzan legt precies uit hoe je meer klanten trekt, hoe je van kijkers kopers maakt en ze benadrukt hoe een fysieke en digitale winkel elkaar perfect kunnen aanvullen. Ze geeft haar mening over verkoopondersteunende social media als Twitter en Facebook en hoe je je kansen die social media bieden kunt benutten. Suzan beaamt dat dit allemaal extra tijd kost, maar kaats de bal vervolgens direct terug: “Jullie zijn toch ondernemers? Dit is ondernemen. No pain, no gain.””

Deel 2
Deze curus gevolg of heb je al een webshop? Leer in één dag nog meer over het online ondernemerschap tijdens de cursus: ‘Behaal meer omzet met het optimaliseren van je webshop’. De focus ligt in deze Mybusiness Academy cursus op een betere vindbaarheid, het unieke concept en slimme trucs om je marketingstrategie te verbeteren.