TOP

Vernieuwend zakenenthousiasme op Outdoor 2010

Opvallend en geslaagd was de 17de editie van Outdoor in Friedrichshafen. Verspreid over vier dagen werden door 868 exposanten 20.460 beursbezoekers begroet uit 87 landen.

Natuurlijk kunnen de meeste collecties die getoond worden op Outdoor 2010 uiteindelijk ook in Nederland worden bekeken. Maar voor de beleving rondom een product is Europa’s grootste sportbeurs Outdoor dé plek. De internationale outdoor-specialisten die elk jaar weer naar Friedrichshafen komen weten dit en door de jaren heen hebben zij het assortiment van producten en services, de beursvloer en het aantal standhouders eindeloos zien groeien. Met bijna 20.500 beursbezoekers is Europa’s grootste sportbeurs er in 2010 weer in geslaagd de bezoekerscijfers van het voorgaande jaar te overtreffen (+6%). “Altijd positiefkijkend naar de toekomst en onze industrie hebben we wederom laten zien dat we door samenwerken kunnen groeien en bloeien. De outdoor-industrie heeft een upliftende beat en we hebben een geweldige show gehad,” is de reactie van David Udberg, president of European Outdoor Group (EOG) aan het einde van de laatste dag van Outdoor 2010.

Outdoor enthousiasme

Outdoor 2010 heeft laten zien dat er een vernieuwd zakenenthousiasme heerst binnen de sportbranche. Een groot deel van productinformatie werd niet alleen enthousiast uitgewisseld op stands, maar ook in de conferentiezalen. Tal van exposanten en vakbezoekers namen deel aan de Outdoor-conferenties die plaatsvonden voor aanvang van de beurs. Het vernieuwd zakenenthousiasme lijkt ook zijn weg te hebben gevonden naar de collecties van alle aanwezige merken. Na het jarenlang produceren van ingetogen collecties in natuurtinten waarbij productinnovatie voorop stond is er in de collecties van 2011 een duidelijke ‘switch’ waarneembaar. De outdoor-branche is ‘booming’ doordat steeds meer mensen het snelle digitale leven willen ontvluchten. Het geitenwollen sokken outdoor-imago is mede dankzij de komst van de nieuwe consument die op zoek is naar hippe, functionele outdoor-producten verdwenen. Outdoor-fabrikanten zien in dat om de aandacht van deze consument te trekken (en de al bestaande klanten te behouden) het belangrijk is te investeren in niet alleen het technisch verbeteren van collecties, maar ook om deze visueel zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Opvallen mag

Soft shells, outdoor pants, hiking boots, climing gear, maar ook tenten en slaapzakken vielen dit jaar niet op vanwege innovatieve materialen, maar vooral vanwege de opvallende kleuren en kleurcombinaties. De op de beurs gelanceerde multisport-collectie van het merk Arc’teryx was een eye-catcher. De ‘colors collectie’ was niet over het hoofd te zien. Bij Jack Wolfskin waren ook alle kleuren van de regenboog in de collectie vertegenwoordigd. “De kleur Baltic blue valt zeker op en klanten reageren er zo goed op omdat ze met dit jack in deze kleur zowel het jonge als het oude publiek kunnen verwennen,” aldus Marcel Postma. Ook het traditionele merk Gelert deed mee aan het kleurenfestival. “Onze opvallende kledingcollectie werd hier swingend gepresenteerd tijdens de Outdoor-modeshow en klanten wisten ons ineens te vinden,” zo laat Jeroen Rutten weten.

Tekentest scoort

Lichtgewichte jacks, super lichtgewichte tenten en ultra geperfectioneerde lichte schoenen. Geen enkele bezoeker kon er om heen. Op Outdoor 2010 draaide het naast knallende kleuren ook om lichte en duurzame producten. In de juryrapporten van de winnaars van de Outdoor Industry Awards werden de winnende productpunten als vakmanschap, materiaalkeuze en milieuvriendelijkheid dan ook het meest aangevinkt. Van de 412 ingezonden producten uit 28 landen ontvingen 47 inzendingen de Industrie Innovatieve Award. De acht beste hiervan werden daarnaast beloond met de Gold Award. Het Nederlandse merk Tropicare was een van de gelukkige Gold Award winnaars met de Care Plus Tick Test – zelfdiagnosticerende tekentest. Volgens de internationale jury zorgt dit product er onder andere voor dat het tekenprobleem, dat steeds normaler lijkt te worden, eindelijk onder de aandacht komt door een gebruiksvriendelijke niet al te dure thuistest.

Waar zijn de Nederlanders?

Dankzij het mooie weer in Nederland, de zomervakanties die zijn begonnen en sportieve evenementen als de ‘Nijmeegse Vierdaagse’ lieten veel Nederlandse detaillisten de beurs dit jaar links liggen. Jan Beekhuizen van outdoor-merk Merrell: “We wisten bij voorbaat dat er niet veel Nederlandse klanten zouden komen.” Sales vertegenwoordiger van Lowe Alpine, Peter van Gellecum: “In Nederland zijn ze nu druk in de winkels, vandaar dat we ook weinig Nederlandse klanten hebben gezien.” Volgens Ben Tôller van het merk Keen is de lage opkomst begrijpelijk maar wel jammer: “Ik vind het zo kaal om mijn product in Nederland te tonen. Hier op onze stand kan men de Keen sfeer proeven en komen de producten nog beter tot hun recht. Daarom vind ik deze beurs wel belangrijk en ben ik hier vier dagen aanwezig.”

Slacken

Zoals elk jaar was het zaterdag en zondag opvallend stil in de Outdoor-hallen in vergelijking met de eerste twee dagen. “We zien dan altijd veel particulieren,” aldus Tim Doedijns van Noho agency. De familie Van Dreumel is letterlijk onder de indruk van de beurs in Friedrichshafen. “We houden van wandelen in Noorwegen. In Nederland heb je niet meer van dit soort beurzen. We zijn hier voor het eerst, maar het is hier geweldig. Er is zoveel te doen en te beleven.” Op het buitenterrein van Outdoor was er dit jaar naast de survivalbaan en crossbaan een andere opvallende bezigheid te spotten. Was er vorig jaar nog maar één slackline op de hele beurs te vinden. Dit jaar hingen ze overal. Menig bezoeker kon hier uren met een welverdiend Duits biertje in het zonnetje naar kijken of waagde zelf een poging. Outdoor blijft tenslotte een wereld waar ze werk en plezier optimaal weten te combineren.

Messe Friedrichshafen CEO Klaus Wellmann gaf in zijn eindtoespraak aan dat Outdoor zeker een belangrijke barometer van de industrie is. Het is nu aan de detaillist om ervoor te zorgen dat de trendsettende collecties die te zien waren op Outdoor ook daadwerkelijk in de winkels komen te hangen. De al bekende en nieuwe Outdoor-consument kan dan in opvallende én functionele outdoorgear van het buitensporten gaan genieten.

Lees meer over Outdoor 2010 in Sportcult 5 die op 6 augustus 2010 verschijnt.