TOP

Verkoop sportkleding licht gedaald

Nederlanders hebben in de zomermaanden mei tot en met juli 2009 minder uitgegeven aan vrouwen-, mannen- en kindersportkleding ten opzichte van dit kwartaal in 2008, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Het aantal gekochte stuks is gedaald en ook het gemiddeld besteed bedrag is licht gedaald.

M/V geven minder uit

Zelfs Nederlandse vrouwen geven minder geld uit aan sportkleding. GfK noteerde een daling van negen procent. Dit wordt veroorzaakt door een afname van het gemiddeld besteed bedrag per vrouwensportkleding artikel. Het aantal gekochte stuks is licht teruggelopen.

In het segment mannensportkleding zijn met negentien procent eveneens de bestedingen gedaald. Ook hier ligt de oorzaak bij een daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag is overigens stabiel gebleven in dit segment.

Hand ‘van’ de knip

Opvallend is dat er wel weer meer geld uitgegeven wordt aan kindersportkleding. Hielden in de maanden maart, april en mei ouders de hand op de knip (Er was toen een daling van negentien procent vergeleken met het jaar daar voor.). In dit kwartaal geeft de consument het geld echter weer uit. Kindersportkleding is dit kwartaal met negen procent gestegen in bestedingen. Het aantal gekochte stuks is licht gedaald; het gemiddeld besteed bedrag per sportartikel voor kinderen is gestegen.