TOP

Vereniging Bodyfashion Nederland & Bodyfashion Tradefair: een toekomst vol kennis en informatie

Van 12 tot 14 februari konden bodyfashionondernemers weer terecht bij de Bodyfashion Tradefair in het Bodyfashion Center in Amersfoort. Met het samengaan van de Vereniging Bodyfashion Promotion en de Stichting Bodyfashion Tradefair in Vereniging Bodyfashion Nederland (VBN) heeft het Bodyfashion Center een nóg belangrijkere rol gekregen voor deze ondernemers.

Per 1 januari van dit jaar was de VBN een feit. Nog even in het kort – hoewel u er natuurlijk al álles over kon lezen in de Textilia bodyfashionspecial van vorige maand – de feiten. De VBN krijgt de eervolle taak om de de belangen van bodyfashionwinkeliers en A-merken te behartigen. Met onder andere het grote aantal sluitende bodyfashionspeciaalzaken, de opkomst van online verkoop, de dalende consumentenbestedingen en de opkomst van grootwinkelbedrijven allerminst een overbodige luxe te noemen. Belangrijkste taken voor de VBN zijn bewustwording van een goede prijs/kwaliteitverhouding en maatschappelijk verantwoorde productie bij de consument, en het bieden van inzicht in de vorm van kennis en cijfers aan de winkeliers.

Roet in het eten
Voor deze ondernemers was de Bodyfashion Tradefair een uitgelezen kans om lid te worden en meer informatie te winnen over het nieuwe initiatief. Helaas gooide het winterse weer roet in het eten. Helen Ypma, bestuurslid van de VBN en manager van het Bodyfashion Center: “Door het schaatsweer bond zondag iedereen de ijzers onder, maandag was er weeralarm en belde een aantal vertegenwoordigers af. Je zou denken: mensen moeten toch inkopen, maar het bezoekersaantal was zo’n dertig procent minder dan voorgaande jaren.” Aan de organisatie lag het in ieder geval niet, qua trendpresentaties werd alles uit de kast gehaald, er stond een poffertjeskraam voor de bezoekers en er waren een aantal interessante, nieuwe deelnemers aanwezig. De relatieve rust bleek uiteindelijk een pluspunt voor de bezoekers die door weer en wind naar Amersfoort waren afgereisd. Ypma: “Het zou gek zijn als we zouden zeggen dat er niets aan de hand was, maar eerlijk gezegd: de deelnemers waren over het algemeen niet ontevreden. Ze hadden ineens tijd voor iedereen en er werd goed geschreven. Klanten vonden het heerlijk: eindelijk konden ze overal binnenlopen zonder eerst overal afspraken te moeten maken.”

Vernieuwing
Voor Ypma was de beurs een leermoment. “De noodzaak van de drie inkoopdagen vervalt. Winkeliers denken: ‘het is slecht weer, ik ga maandag wel’. We denken er daarom over om de drie beursdagen af te schaffen en het in 2013 totaal anders aan te pakken. Misschien een soort event gericht op trendinformatie met daarnaast een extra dag vol randevenementen. Hiermee willen we de winkeliers informeren over zaken als hun inkoopbeleid. Er wordt nog te veel ingekocht om nostalgische redenen, wat gezien de gemiddelde omzetcijfers niet de beste manier is.” De komst van vers bloed tijdens de beurs zorgde voor reuring. “Supertrash was er voor het eerst, met hun nieuwe look zouden ze wel eens de hype van 2012 kunnen worden. En na een aantal jaar hadden we Marlies Dekkers weer terug op de beursvloer. Lise Charmel stond er voor het eerst en er was een dame die heel aparte verpakkingen aanbood. Vernieuwing waar we erg blij mee waren,” aldus Ypma.

Kenniscentrum
Een van de belangrijkste onderwerpen was zonder twijfel de VBN. Na deze beurs staat het ledenaantal alweer op 160, het streven is 300 leden aan het einde van het jaar. “Iedereen is blij dat er eindelijk iets gebeurt, dat er een partij is die opkomt voor hun belangen. Natuurlijk is CBW-Mitex er al, maar zij zijn niet specifiek gericht op de speciaalzaak. We motiveren detaillisten om mee te praten, dit is tenslotte ook hun gebouw.” Met de functie van kenniscentrum wil het Bodyfashion Center de bodyfashionwinkeliers onder andere informatie verschaffen en trainingen en workshops. Maar ook webshops kunnen lid worden van de VBN. Ypma legt uit: “We richten ons op speciaalzaken en webshops die A-merken distribueren en direct zaken doen met de consument. VBN gaat trainingen aanbieden waarmee speciaalzaken – en dus ook de webshops – zich kunnen certificeren als bodyfashionspeciaalzaak, een soort keurmerk dat naar de consument toe gecommuniceerd wordt.”

Kijkje in elkaars keuken
De input van winkeliers is belangrijk voor het slagen van dit initiatief. De VBN wil hen informatie en hulp bieden waarmee ze hun winkels beter kunnen runnen. En dat is precies wat de leden verwachten. Natalie Kuipers-Bruens van het Zuidlarense Indigo Bodywear bezocht de beurs en is sinds kort VBN-lid. “Eigenlijk verwacht ik puur informatie waar ik mee aan de slag kan. Hoe doen anderen het? Wat kan ik daarvan leren? Je probeert optimale service naar de klanten toe te bieden, maar misschien doet een collega het heel goed op een andere manier.” De rust op de beurs kwam haar overigens wel goed uit. “Meestal ga ik twee dagen naar de beurs, op zondag neem ik mijn personeel mee: ik vind het belangrijk dat zij rustig kunnen rondkijken. Zelf plan ik dan niet veel afspraken zodat ik naar nieuwe dingen kan zoeken. Het enige wat ik miste was muziek, dat viel ons erg op.” Het lidmaatschap van de VBN was voor Trudi van Moorselaar van Annebra in Apeldoorn een spontane actie. “Eerlijk gezegd heb ik me er nog niet in verdiept. Maar samenwerken met collega’s komt de branche altijd ten goede, dus ik ben alvast positief gestemd. Je bent misschien wel zelfstandig ondernemer, maar het kan nooit kwaad om buiten de winkeldeur te kijken naar hoe een ander het doet en hoe het eventueel beter kan.” Ook Claudette Smit-Van Look van Bodyfashion Claudette in Kerkrade was bij de beurs. Ze verwacht veel van de VBN. “Ik wil weten wat de gang van zaken is in de branche, wat er allemaal speelt. Soms sta je er als zelfstandig ondernemer helemaal alleen voor, het is fijn om met anderen te kunnen overleggen. Door mijn lidmaatschap wil ik op de hoogte gehouden worden van veranderingen; welke merken komen erbij en welke verdwijnen. Gewoon: een algemene indruk van het reilen en zeilen van de lingeriebranche. Neem nou Supertrash: het is leuk dat zij zich verbreden met lingerie, maar slaat het daadwerkelijk aan? Daarnaast hoop ik dat de VBN workshops en cijfers aanreikt, informatie over bijvoorbeeld de ideale winkelindeling, of hoe je moet omgaan met merchandising. Als eenmanszaak heb je geen tijd om bij andere winkels langs te gaan en via internet vind je niets bruikbaars.”

Handvatten voor de detaillist
Genoeg werk voor de boeg voor de VBN, maar de organisatie en de leden zitten sowieso al niet stil. Op de korte termijn staat er een nationale reclamecampagne op het programma en een social mediacampagne. Ypma: “We gaan verder een consumentenwebsite oprichten. Bijna direct kregen we hulp aangeboden van een lid dat naast detaillist ook internetspecialist was. En er kwamen allerlei suggesties en vragen binnen van leden die informatie wilden over zaken als verpakkingen of het gebruik van social media. Hartstikke goed natuurlijk, hun input is van essentieel belang. De tijd van twee keer per jaar een beurs is geweest, we moeten ons nu focussen op handvatten waarmee detaillisten hun winkel kunnen runnen. Dat lukt niet in een dag, maar we gaan ons er de komende jaren absoluut keihard voor inzetten.”