TOP

‘Verdwijnen parkeerplekken gaat P.C. Hooftstraat omzet kosten’ [update]

Nu de parkeerplaatsen aan één kant van de P.C. Hoofstraat verdwijnen, gaat een uniek element van de winkelstraat verloren: consumenten die privacy willen, kunnen niet meer voor de deur van hun winkel uitstappen. Dat zou retailers wel eens omzet kunnen kosten, zegt vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

De P.C. Hooftstraat gaat dit jaar op de schop en dat kan wel eens nadelig uitpakken voor de winkeliers, staat in een rapport van Cushman & Wakefield waarover het Parool schrijft. De stoepen worden namelijk verbreed en er komt een fietspad. Om dit mogelijk te maken, moeten aan één zijde van de straat parkeerplaatsen worden opgeofferd.

Bezoekers die waarde hechten aan privacy en graag voor de deur van een winkel willen parkeren, kunnen dat straks niet meer. Hiermee verliest de P.C. een belangrijk pluspunt, schrijft het vastgoedadviesbureau. ‘Het is nog onbekend hoe deze plannen zich zal werken en wat de gevolgen zullen zijn voor de retail in de straat’, schrijft het bureau. ‘Het is dus de vraag of deze bezoekers de P.C. Hooftstraat dan nog zo aantrekkelijk vinden. Minder parkeerplaatsen zal hoogstwaarschijnlijk een negatieve invloed hebben op de omzet in de straat.’ Bovendien vraagt Cushman & Wakefield zich af of de verbrede trottoirs van de P.C. niet eerder een doorgang maken in plaats van een winkelstraat, waardoor de verkoop in de straat negatief wordt beïnvloed.

Weinig chique

Winkelstraatmanager van de P.C. Eric Griffioen zegt in een reactie op het rapport dat de herinrichting een belangrijke stap is voor de toekomstbestendigheid van de P.C. Hooftstraat. “Het halveren van het aantal parkeerplekken en daarmee de verbreding van de trottoirs is een duidelijke wens van de ondernemers hier. Veel bezoekers ervoeren de openbare ruimte van de straat als weinig chique, rommelig, gevaarlijk en druk met autoverkeer. De (inter)nationale toerist wordt voor de P.C. Hooftstraat een steeds belangrijker groep. Deze hecht waarde aan een beleving van de straat als winkelgebied. Met de herinrichting spelen ondernemers en gemeente in op deze trend. Ook veiligheid voor fietsers en voetgangers speelt hierin een belangrijke rol.”

Bijzondere acties

Gemeente en ondernemers gaan wel maatregelen treffen, zegt Griffioen. “Met weer andere maatregelen proberen gemeente en ondernemers de juiste autobezoekers in de straat te laten parkeren. Met een mogelijke parkeerduurbeperking bijvoorbeeld hopen de ondernemers de vele bouwbusjes uit de straat te weren. Hiermee geven we ruimte aan de gerichte bezoeker die er waarde aan hecht de auto in een prettige straat te kunnen parkeren. Tijdens de werkzaamheden kunnen klanten natuurlijk rekenen op de service en gastvrijheid die zij van de winkels zijn gewend. Enkele winkels zullen dagelijks tot acht uur ‘s avonds geopend zijn, zodat in alle rust kan worden geshopt als de bouwlieden de straat hebben verlaten. Andere bijzondere acties zullen binnenkort volgen.”

Pijlen op Chinezen

Over de kansen voor de P.C. Hooftstraat heeft Cushman & Wakefield het ook. Vooral het belang van internationale, vooral niet-Europese, toeristen voor de bestedingen in het topsegment van luxury retail. De P.C. Hoofstraat profiteert volgens het adviesbureau op dit aspect in hoge mate van de ligging in het Museumkwartier, de heropening van het Rijksmuseum heeft bijvoorbeeld geleid tot zo’n 30 procent groei in internationale bezoekers.

Om die reden adviseert Cushman & Wakefield de P.C.-winkeliers de pijlen te richten op, vooral, de Chinese bezoeker die graag luxueuze aankopen doet. Topmerken zoals Prada en Burberry laten zien dat ongeveer 50 procent van de verkoop in Europa wordt gerealiseerd onder toeristen, topmerk Ferragamo rapporteert zelfs een cijfer van 70 procent.

Volgens Cushman & Wakefield zorgt de groei van het aantal toeristen voor een stijging van de verkoop van luxe producten in Nederland naar 4,5 miljard dollar in 2018. Dat is 21,5 procent meer dan in 2013. ‘Als de P.C. Hooftstraat de internationale focus verder ontwikkelt, kan het ook profiteren van deze verwachte toename.’