TOP

Veiling inventaris Coolcat, About You maakt verlies en Arnhems merk genomineerd voor designprijs New York


De inventaris van de failliete modeketen wordt geveild via BVA Auction. Verder: About You maakte in 2018 flink verlies, maar wel minder dan in 2017 en dit Arnhemse label is genomineerd voor een designprijs in New York. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 27 mei 2019.

Inventaris failliet Coolcat wordt geveild

De inventaris van de failliete modeketen Coolcat wordt geveild, zo schrijft Retailnews. De veiling is online inmiddels van start gegaan op de website van BVA Auction. De inventaris van alle tachtig vestigingen gaat onder de hamer en elke week wordt de boedel van vier filialen geveild. Er kan onder meer geboden worden op etalagepoppen, kassa’s, kledingrekken, toonbanken en verlichting. Coolcat werd op 18 maart failliet verklaard en alle winkels gaan dicht. Het bedrijf gaat als webshop verder onder de naam Coolcat Junior.

About You maakt verlies, maar wel minder dan in 2017

Het modeplatform About You heeft in 2018 wederom verlies geleden. De omzet nam toe met 63 procent naar 461 miljoen euro. Het nettoverlies komt echter door investeringen wel uit op 114,6 miljoen euro. Dat schrijft Twinkle. Het nettoverlies van About You in 2018 is wel minder dan een jaar eerder, toen het verlies op 115,3 miljoen euro uitkwam. De omzet was dat jaar met 283 miljoen euro flink lager.

Leestip: Wie koopt er nog mode in een ‘echte’ winkel?

Boetieks die designermode verkopen hebben het moeilijk: concurrentie van internet, en van grote ketens. Winkeleigenaren moeten harder werken voor klandizie. NRC schreef een artikel over de winkels die designermode verkopen en de concurrentie die zij ervaren: “Voor jonge vrouwen die zijn opgegroeid met Primark, geldt Cos en Zara als de hoogste mogelijke kwaliteit”. Lees het hele artikel hier.

Inretail werkt samen met Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen

Inretail is een samenwerking aangegaan met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen om shoppen in Nederland op de kaart te zetten bij buitenlandse toeristen. Daarvoor worden influencers uitgenodigd die op hun sociale mediakanalen over de steden gaan vertellen. “Op die manier tonen we buitenlandse bezoekers hoe leuk winkelen in Nederland is”,  schrijft Inretail. De komende jaren worden er steeds meer toeristen verwacht, die niet allemaal in Amsterdam passen. Daarom is er spreiding nodig: “Daar kunnen veel steden én hun winkels van profiteren.” Aldus Inretail. De campagne richt zich eerst op de Duitse en Belgische markt. Afgelopen weekend was er al een Duitse influencer te vinden in Alkmaar en Haarlem. Eerder bezocht een Belgische vlogger al Breda.

Arnhems label Fraenck finalist The Independent Handbag Awards

Het Arnhemse merk Fraenck is dit jaar finalist tijdens The Independent Handbag Awards, wat wordt gehouden in New York. Het label is genomineerd in de categorie Piñatex Best Green Handbag. Op 12 juni gaat Fraenck de strijd aan met vier andere finalisten om de felbegeerde titel. Dit jaar waren er ruim 2000 aanmeldingen voor de internationale wedstrijd. De tassen van Fraenck worden uitsluitend gemaakt met restmateriaal en mede door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Binnen de onderneming leren zij nieuwe vaardigheden waarmee ze verder kunnen komen.