TOP

Veel bezwaren terugbetalen loonsteun afgewezen, meeste winkelleegstand in Limburg en miljoen voor Schone Kleren Campagne

Het grootste gedeelte van de bezwaren van ondernemers tegen het terugbetalen van loonsteun wordt afgewezen. De winkelleegstand is het hoogst in de provincie Limburg en het laagst in de provincie Friesland. En de Schone Kleren heeft één miljoen euro ontvangen van de Nationale Postcode Loterij. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 23 maart 2021.

Veel bezwaren terugbetalen loonsteun afgewezen

Het grootste gedeelte van de bezwaren van ondernemers tegen het terugbetalen van loonsteun wordt afgewezen. Dat schrijft NOS. Uit cijfers van het UWV blijkt dat tot nu toe ongeveer 5 procent van alle ondernemers die moeten terugbetalen bezwaar maakt. Ongeveer een vijfde van alle bezwaren wordt toegekend. Om te bepalen of er niemand is ontslagen en een ondernemer recht heeft op NOW-steun, kijkt het UWV naar hoeveel loon er per maand tijdens de lockdown is betaald. Dat bedrag wordt vergeleken met het loon van januari 2020, vlak voor het begin van de coronacrisis. Voor iedere euro dat er minder loon is betaald, gaat er 90 cent van de steun af. De ondernemers die nu moeten terugbetalen, hadden in januari hogere loonkosten dan normaal, bijvoorbeeld doordat ze die maand de extra uren van december hebben uitbetaald. Ook ondernemers die na januari een lagere loonsom hebben door bijvoorbeeld pensionering of contractopzegging door werknemers moeten de loonsteun terugbetalen. Maatwerk is niet mogelijk, omdat het proces voor het toekennen van loonsteun volledig is geautomatiseerd om veel ondernemers snel te kunnen helpen. Zeker één ondernemer heeft inmiddels een hoger beroep lopen tegen het besluit dat er moet worden terugbetaald. De meeste ondernemers die NOW-steun hebben gekregen tijdens de eerste lockdown, moeten nog bericht krijgen of ze geld moeten betalen of juist terugkrijgen. Zo’n 100.000 van de 140.000 bedrijven moeten daarvoor nog een aanvraag indienen. Ondernemers hebben in geval van een terugbetaling de mogelijkheid om een betalingsregeling van een jaar of langer af te spreken.

Meeste winkelleegstand in Limburg

De winkelleegstand in Nederland is toegenomen van 7,2% in 2017 naar 7,5% in 2021. Dat blijkt uit de Factsheet met retail data van de Benelux van Locatus. Daarmee is de stijging in Nederland het minst van de Benelux. In Nederland heeft de horecasector een groot deel van de leeggekomen panden gevuld. Daarnaast zijn ook winkelpanden omgebouwd naar woningen of kantoren. De leegstand is het hoogst in de provincies Limburg (12,4%) en Noord-Brabant (8,7%) en het laagst in de provincies Noord-Holland (5,7%) en Friesland (5,9%). Het totaal aantal verkooppunten in Nederland is in de afgelopen vier jaar afgenomen (-2,1%). De winkelverkoopvloeroppervlakte van de detailhandel laat een heel lichte daling zien (0,7%).

Consumptie gedaald, consumentenvertrouwen stabiel

In januari 2021 hebben consumenten 13,5 procent minder besteed dan in januari 2020, meldt het CBS. Dat is de op een na grootste krimp ooit gemeten; alleen in april 2020 was de daling van de consumptie groter. Door het op 15 december sluiten van alle niet-essentiële winkels, krompen de uitgaven aan duurzame goederen uitzonderlijk sterk. In januari hebben consumenten 25,1 procent minder aan duurzame goederen besteed dan een jaar eerder. Dit is de grootste krimp sinds het begin van tijdreeks in 2000. Consumenten gaven veel minder uit aan kleding, woninginrichtingsartikelen, elektrische apparatuur en vervoermiddelen dan een jaar eerder. Consumenten gaven ook minder uit aan diensten (-17,9%). Aan voedings- en genotmiddelen werd 7,9% meer gespendeerd dan een jaar eerder. Dit is de grootste groei na april 2020.

Verder is de stemming onder consumenten in maart 2021 volgens het CBS nagenoeg hetzelfde gebleven als een maand eerder. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -18, tegen -19 in februari 2021. Met -18 lag het consumentenvertrouwen in maart ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-7). Consumenten waren in maart iets minder negatief over de economie dan in februari. De deelindicator economisch klimaat ging van -41 naar -39. De koopbereidheid kwam in maart uit op -4, tegen -5 in februari. De tijd voor het doen van grote aankopen vonden consumenten iets minder ongunstig dan in februari.

Miljoen voor Schone Kleren Campagne

Schone Kleren Campagne (SKC) heeft voor de komende drie jaar een bedrag van één miljoen euro ontvangen van de Nationale Postcode Loterij. De organisatie komt op voor de rechten van de ruim 40 miljoen arbeiders in de wereldwijde kledingindustrie en gaat de donatie gebruiken om kledingbedrijven en de politiek aan te spreken op hun verantwoordelijkheden in het verduurzamen van de kledingindustrie. De organisatie ziet de beslissing als een signaal dat haar werk wordt beschouwd als belangrijk, constructief en effectief. Het is niet de eerste bijdrage van de Postcode Loterij. In 2015 ontving SKC samen met Mama Cash een toekenning van de Postcode Loterij van 1,5 miljoen euro voor het versterken van de positie van vrouwen in de kledingindustrie in zuidelijk Azië. En in 2014 ontving SKC een toekenning van de Postcode Loterij van 500.000 euro ter ondersteuning van het ‘Bangladesh-Akkoord’, een bindende overeenkomst tussen meer dan 200 kledingmerken om kledingfabrieken in Bangladesh veiliger te maken.

Amsterdam beste wereldstad voor modebaan

Amsterdam biedt de meeste modebanen van negentien onderzochte wereldsteden. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse sieradenretailer Jewellerybox. Met 51,2 vacatures per 100.000 mensen laat Amsterdam steden als Parijs, Londen, Milaan en New York ver achter zich. Londen heeft de meeste high fashion merken (69), Tokyo de meeste fashion magazine (17) en Londen de meeste fashion schools (7). Wanneer alle verschillende factoren bij elkaar worden opgeteld, ontstaat er een ranglijst van meeste ‘fashionable’ steden in de wereld. Dan staat Amsterdam op de vijfde plaats. Opvallend: Kopenhagen staat op de laatste plek van de negentien onderzochte steden.

Top 10 ‘Fashionable’ Cities in The World

1             Paris                      6.38

2             London                5.68

3             New York City    5.31

4             Milan                    3.84

5             Amsterdam        3.79

6             Tokyo                   3.47

7             Venice                  2.88

8             Dubai                    2.84

9             Florence              2.83

10           Lisbon                   2.71

Hoofdfoto: Textilia