TOP

V&D topman Mark McKeon: ‘Marges worden te klein voor hoge huurprijzen’

Mark McKeon, ceo van V&D, verwacht dat de komende jaren de omzet per m2 als gevolg van het internetshoppen drastisch omlaag gaan. Dit zei de topman op het Congres van de Nederlandse Raad van Winkelcentra.

Mark McKeon benadrukte dat de marges voor winkeliers vanwege de concurrentie op internet zo klein worden, dat hoge huurprijzen steeds moeilijker te betalen worden. Hij denkt dat cross-channel retail de belangrijkste manier van shoppen zal gaan worden en verwacht dat in 2015 al ruim de helft van de verkopen van V&D hier vandaan zal komen.

Toekomstscenario’s winkelen
Op het congres van de Nederlandse Raad van Winkelcentra (NRW), dat op het congres ook haar 25-jarig jubileum vierde, werden verschillende trends in de retail geschetst. Ook werden er drie scenario’s gepresenteerd die mogelijke toekomsten voor winkelen in 2025 beschrijven:

  • Hoop of uitverkoop: Tussen nu en 2025 zijn alle spelers in de retailmarkt druk met overleven. Financiële pijn en de achteruitgang van het winkelaanbod leiden tot ingrijpen door een aantal voortvarende gemeenten: winkelgebieden worden gesaneerd en herbestemd. Er ontstaat een tweedeling: regio’s met een ‘retail roadmap’ en regio’s die bij gebrek aan visie de boel de boel laten. Consumenten moeten soms grotere afstanden afleggen, maar met wat moeite heeft men toegang tot het gewenste winkelaanbod. Daarbij zijn online kanalen goede alternatieven met vaak lagere prijzen. 
  • Winkel van Sinkel: Economisch gaat het niet voor de wind. Grote buitenlandse online winkels lijken wel precies te weten wat wij willen en leggen de lat hoog voor Nederlandse winkeliers. Doorberekenen van hogere vaste lasten naar de klant is geen optie, want die bestelt gewoon online. Door toenemende leegstand en verpaupering zijn veel winkelgebieden op zoek naar nieuwe gebruikers. De overheid probeert krampachtig het winkelaanbod op peil te houden en tussendoor ook nog duurzaamheid te bevorderen. Winkelen in Nederland in 2025 is op het eerste gezicht weinig aantrekkelijk, maar wie goed zoekt stuit op verrassend nieuw aanbod. 
  • Winkelicious: In 2011 loopt Nederland nog achter op het gebied van winkelinnovatie. Gelukkig zit het economisch klimaat in 2025 mee. Terwijl de overheid op retailgebied weinig anders doet dan parkeergeld innen, zijn het de consumenten die winkels dwingen tot innovatie. Online groeperen ze zich om winkelen tot een prettige sociale bezigheid te maken. Nederlanders geven hun geld vooral daar uit waar wat te doen is, via welk kanaal dan ook. Uit het overvloedige aanbod maken ze gericht keuzes op basis van criteria als MVO, gemak en service. Onder beleving verstaat men niet alleen ‘iets voor alle zintuigen’, maar ook continue vernieuwing, originaliteit, luxe en total access. Winkelen in 2025 is één groot avontuur.

Welk toekomstscenario zal werkelijkheid worden, denk jij?