TOP

Van Gils lanceert nieuw retailconcept in Stockholm

Van Gils opent in maart 2012 een winkel in Stockholm en lanceert tegelijkertijd een nieuw retailconcept. Het mannenmodemerk gaat daarvoor een samenwerking aan met de Zweedse distributeur Lennart Skogh. Ceo Robert Meijer vertelt:

Met een eigen winkel in Stockholm wil Van Gils weer een sterke positie innemen op de Zweedse mannenmode markt. Ceo van Van Gils Fashion BV, Robert Meijer, legt uit: “Zweden is va oudsher een hele sterke markt voor Van Gils en er is bovendien grote behoefte aan een ander beeld dan de huidige Scandinavische merken. Distributeur Lennart Skogh ziet volop kansen met Van Gils en heeft al diverse commitments met grote retailers zoals het warenhuis Aehlens, dat vanaf najaar van 2012  een shop in shop plaatst.”

Waarom Zweden?
“Stockholm is natuurlijk een prachtige locatie in Scandinavië om, naast Kopenhagen, een flagship neer te zetten. Deze stad heeft allure en een prachtig aanbod van nieuwe modewinkels. Er wordt nu midden in het businessdistrict een heel vernieuwend winkelcentrum opgezet waar Van Gils haar eerste stand alone flagshipstore gaat presenteren.”

Wie is Lennart Skogh?
“De distributeur is een bekende in onze branche. Hij zette tot twee maal toe het merk Sand succesvol op in Scandinavië. Het bedrijf representeert ook nog enkele dames merken in Scandinavië en presenteert zich als een echte ‘house of brands’. Hij heeft zeker het doel om meer winkels te openen en zal dat samen met sterke retailers doen. Van Gils wil graag een partnership opbouwen met sterke retailers in plaats van met ze te concurreren. Het is dus niet onze bedoeling om een uitgebreid netwerk van eigen retail op te zetten. Hij is overigens verantwoordelijk voor Zweden en Finland. In Noorwegen werken we met een andere distributeur en in Denemarken hebben we een eigen organisatie.”

Wanneer openen jullie weer eigen winkels in Nederland?
“Ook hier willen we graag één of twee flagshipstores openen. We denken dat dit erg belangrijk is voor de verdere uitbouw van het merk. Zo kunnen we de belevingswereld van Van Gils het best laten zien en zelf ervaren hoe het is om met het merk te retailen. Het komt de snelheid waarin we ons ontwikkelen en leren ten goede en dit is natuurlijk ook belangrijk voor onze huidige distributiepartners en of retailers.”