TOP

Van Bommel gaat webshop voor consumenten lanceren

Het zal niet iedere retailer bevallen, maar Van Bommel heeft op vrijdag 23 oktober laten weten een eigen consumentenwebshop te lanceren. “De nieuwe online realiteit dwingt ons nu een ingreep te doen die voor het dealernetwerk gevoelig ligt maar voor het merk van levensbelang is.”

Van Bommel lanceert 15 januari 2016 een eigen consumentenwebshop, dat laat het schoenenmerk op vrijdag 23 oktober via een brief aan zijn klanten weten. Van Bommel ziet in dat retailers hier niet blij mee zullen zijn en dat het als concurrentie wordt gezien. Maar volgens het merk is er geen andere mogelijkheid: “Uit loyaliteit met onze dealers hebben we dit moment zolang mogelijk uitgesteld. Nog langer uitstel zou ten koste gaan van het meest waardevolle goed dat wij bezitten: onze status als A-merk. De consument verwacht van een A-merk op alle niveaus een kwalitatief hoogwaardige online aanwezigheid. Tot nu toe hebben we dat als merk niet geboden.”

Rekening houden met de retailer

Van Bommel zal proberen om zo veel mogelijk rekening te houden met de belangen van de retailer. “Het doel van de online consumentenshop is zeer nadrukkelijk niet om ons op te stellen als concurrent van onze dealers. Er zal niet, zoals bij een typische onlineshop, geadverteerd worden om zoveel mogelijk consumenten naar ons online portaal te trekken. Onze merkcommunicatie (advertenties e.d.) zal onveranderd gericht blijven op het verder uitbouwen van een sterk merk waar ons dealernetwerk optimaal van kan profiteren.”

Levensbelang

“Het succes van Van Bommel is het resultaat van een sterk en goed onderhouden merk in combinatie met een ijzersterk dealernetwerk”, laat Van Bommel verder weten. Beiden zijn volgens het merk van levensbelang en daarom moet met beiden rekening gehouden worden. “De nieuwe online realiteit dwingt ons nu een ingreep te doen die voor het dealernetwerk gevoelig ligt maar voor het merk van levensbelang is.”

De redactie van Schoenvisie heeft Van Bommel benaderd om een extra reactiie op de bekendmaking, met name over de gevolgen voor de retailers en signalen uit de markt. Helaas is dat nog niet gelukt.