TOP

UvA-studenten dragen geen taboemerken

Je zal het maar hebben: dat je door een kleiner budget kledingmerken moet kopen waar je absoluut niet in gezien wil worden. Taboemerken noemt onderzoekerJorge Labadie dit. Hij ondervroeg studenten van de Universiteit van Amsterdam naar merken waar ze niet mee geassocieerd willen worden.

Labadie is eigenaar van brand consultancy 37oCelsius en verbonden aan organisatieadviesbureau Plimenten.com. Uit zijn onderzoek komt naar voren dat vooral goedkope namen het slecht doen bij de UvA studenten.

Een greep uit de top tien slechtst scorende merken: Zeeman, V&D, Lonsdale en Pimkie. Bij het dragen van deze kleding krijgen de studenten het schaamrood op de kaken. Toch kunnen merken iets doen aan hun imago.

Als een merk een taboemerk is geworden, zijn er verschillende strategieën mogelijk, zegt Labadie in een persbericht. Bijvoorbeeld evolutie, revolutie of involutie. Deze laatste strategie wordt door Zeeman gehanteerd. Want, zegt Labadie, het merk blijft zichzelf. Daardoor verkoopt Zeeman in goede tijden gemiddeld en slechte tijden uitstekend. Daarnaast kan de recessie een merk uit de taboesfeer halen, zoals bij Lidl.

Dus voor alle recessionista’s die wel eens, met trenchcoat en donkere zonnebril, een taboemerk aanschaffen: er is niets om je voor te schamen.