TOP

United Wardrobe biedt merken met voorraden een platform

Online modemarktplaats United Wardrobe verkoopt vanaf deze week oude voorraden van G-Star. Het platform wil in 2019 meer inzetten op dergelijke samenwerkingen met populaire modemerken én zelfstandige retailers. "Wij zijn voor hen een extra afzetkanaal, waarbij ze kunnen profiteren van ons online bereik.”

Veel modemerken worstelen ermee: wat te doen met overtollige productie en oude voorraden. Zeker nu duurzaamheid een steeds belangrijker onderwerp wordt in de mode-industrie en de maatschappij wordt steeds vaker gekozen voor milieuvriendelijker opties als recyclen en weggeven aan minderbedeelden. Ook United Wardrobe zag het aantal aanvragen vanuit modelabels toenemen en besloot onlangs merken als In Gold We Trust en Colourful Rebel toe te laten op diens virtuele marktplaats voor tweedehandskleding. Vanaf donderdag 6 december, 16.00 uur is ook een selectie van onverkochte G-Star-items op het platform te vinden. 

 

Relevante traffic

Met de samenwerking met populaire merken neemt United Wardrobe – dat in 2019 vijf jaar bestaat – een opmerkelijke nieuwe, meer commerciële, stap. “Het past in onze filosofie van kleding een nieuw leven geven”, zegt mede-oprichter Thijs Verheul. En: “Voorheen opereerden we vrij schuchter, we wilden vooral niet te commercieel overkomen. Maar we zien nu gewoon kansen om nog meer kleding te voorzien van een nieuwe eigenaar. Dagelijks zijn er zo’n tweehonderdduizend unieke bezoekers in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland die onze app of site bezoeken. Dat is relevante traffic. Terwijl er gigantisch veel onverkochte kleding in distributiecentra van merken ligt.”

 

Prioriteit

Countrymanager van United Wardrobe Robert van Herpen bevestigt dat het toevoegen van meer merken het komende jaar tot een van de prioriteiten behoort. “We zijn in gesprek met een aantal andere merken. De reacties op de ‘flash-sales’ met Colourful Rebel en In Gold We Trust waren positief. Die waren in no-time uitverkocht.” Voordeel is volgens Van Herpen dat United Wardrobe goed inzicht heeft in de zoek- en aankoopdata van sitebezoekers, zodat het met de keuze van partners hierop kan inspelen. 

 

Zelfstandige retailers

Naast partnerships met labels ziet de marktplaats ook toekomst in samenwerking met zelfstandige retailers. Van Herpen: “We hebben al een aantal sneakerwinkels en kledingzaken als partner. Wij zijn voor hen een extra afzetkanaal, waarbij ze kunnen profiteren van ons online bereik.”