TOP

Uniqlo verhoogt lonen, Loavies lanceert c2c-platform en wie is de online modekoper?

Vooral jongeren en hoger opgeleiden kopen kleding en schoenen online, blijkt uit onderzoek van marktdata.nl. Verder: het moederbedrijf van Uniqlo verhoogt de salarissen, Loavies lanceert een c2c-platform waar klanten tweedehands kleding van het merk aan elkaar kunnen verkopen en het eerste zerowaste joggingpak is een feit. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 12 januari.

Foto: Uniqlo

Onderzoek: ‘Online modekoper is jong en hoogopgeleid’

Wie zijn de online mode- en schoenenkopers? Vooral jongeren en hoogopgeleiden, zo blijkt uit een analyse van marktdata.nl op basis van CBS-cijfers. Ook zijn online shoppers vaker vrouwen (56,8%) dan mannen (50,1%). Consumenten van 25 tot 35 jaar (71,8%) en 35 tot 45 jaar (69,9%) vulden hun digitale winkelmandjes de afgelopen drie maanden het vaakst, gevolgd door mensen van 45 tot 55 jaar (63,3%) en 12 tot 25 jaar (56%). De groep van 75+ is veruit in de minderheid, daar bestelde ongeveer 15 procent in de voorbije maanden kleding en schoenen online.

Hoe hoger het onderwijsniveau, hoe vaker consumenten hun garderobe online uitbreiden. Volgens marktdata.nl speelt het besteedbaar inkomen daarbij wellicht een rol. Bijna twee derde van de hoger opgeleiden (een afgeronde hbo of vwo-opleiding) shopte het afgelopen kwartaal op het web, gevolgd door 57,5 procent van de middelbaar opgeleiden (havo/vwo of mbo-2, -3 of -4) en 39,6 procent van de lager opgeleiden (mbo-1).

Afstand tot de winkels lijkt geen rol te spelen; online shoppers wonen vaker steden dan dorpen. Hoe stadser de omgeving, hoe meer consumenten webwinkelen, blijkt uit de cijfers. Al is het verschil relatief klein. 49,4 procent van de consumenten in een niet-stedelijke omgeving kocht het afgelopen kwartaal kleding en schoenen online, tegen 56,2 procent in een zeer sterk stedelijke omgeving.

Amsterdamse startup introduceert zerowaste joggingpak

De Amsterdamse startup ZeroAnce heeft naar eigen zeggen het eerste ‘zerowaste’ joggingpak gecreëerd. Zerowaste houdt in dat er bij de productie geen stof wordt weggegooid; de patronen worden zo ontwikkeld en de stof zo ingelegd, dat alles gebruikt wordt. Een complexe puzzel, zo stelt het merk in een aankondiging, maar nodig omdat in de mode-industrie veel materiaal wordt verspild. ZeroAnce stelt dat er bij de productie van elk kledingstuk gemiddeld 20 procent van de stof verloren gaat en wil die verspilling aan de voorkant van het maakproces tegengaan. Het pak is verkrijgbaar in vijf kleuren en kost €245.

Moederbedrijf Uniqlo verhoogt salarissen tot 40%

Fast Retailing, het moederbedrijf van onder meer Uniqlo, gaat de lonen tot 40 procent verhogen. Dat melden verschillende media, waaronder BNR. Zo worden de salarissen van winkelmanagers met 100.00 yen verhoogd tot 390.000 yen, omgerekend ruim 2700 euro. Met deze stap wil het modebedrijf de loonkloof tussen werknemers in thuisland Japan en die in het buitenland verkleinen. Ook hoopt Fast Retailing personeel zo beter te kunnen aantrekken en vasthouden.

Meer faillissementen in detail- en groothandel in 2022

Het aantal faillissementen in de detail- en groothandel is in 2022 toegenomen ten opzichte van een jaar eerder, met respectievelijk 56 en 44 meer bedrijven. Dat meldt het CBS. In totaal werden het afgelopen jaar 2144 bedrijven failliet verklaard. Met uitzondering van 2021 is dat het laagste aantal in ruim veertig jaar. Dat heeft er volgens het CBS waarschijnlijk mee te maken dat ondernemingen begin 2022 nog gebruik konden maken van coronasteunmaatregelen. De handel telde de meeste faillissementen (428). Hoeveel mode- en schoenenbedrijven hieronder vallen, wordt niet vermeld.

Loavies lanceert c2c-platform voor tweedehands verkoop

Loavies lanceert een consumer-to-consumer platform (c2c), Reloaved, waar klanten tweedehands kleding van het merk onderling kunnen doorverkopen. Dat heeft een positieve impact op het milieu, zegt Loavies-medeoprichter Anna Meilink tegen Twinkle. “Kleding gaat zo langer mee.” Verkopers kunnen kiezen of ze in geld uitbetaald willen krijgen of in Loavies-shoptegoed; bij die laatste optie verdienen ze net wat meer. Het platform gaat op 2 februari live in Nederland. Bij succes volgen meerdere markten.

Dit is de high-fashion workwear van Marni en Carhartt WIP

Marni werkt samen met Carhartt WIP. Het resultaat is een kledingcollectie voor mannen en vrouwen in de kenmerkende workwear-stijl van Carhartt, met de artistieke kleuren en prints van het Italiaanse modehuis. Zo werden bestaande jackets, shirts, broeken en een vissershoedje uit de collectie van het label van een klaverblad-motief voorzien. Muzikanten Bootsy Collins en Babyxsosa zijn de gezichten van de campagne, die in Collins’ huis in Cincinnati geschoten werd. Ook zijn vrouw Patti en kleinzoon Vincent zijn op de beelden te zien. De samenwerking is onderdeel van de zogenaamde Marni Jam, een multidisciplinair project dat wereldwijd wordt uitgerold, en wordt afgetrapt met een jamsessie in de Marni Montenapoleone flagshipstore in Milaan tijdens de modeweek in de stad.