TOP

Uniqlo opent in Den Haag, Tasche Mode is failliet en Daily Paper werkt opnieuw samen met Van Gogh Museum

Uniqlo heeft op 1 oktober een filiaal in Den Haag geopend, de tweede Nederlandse winkel voor de Japanse retailer. Verder: My Jewellery lanceert haar eerste homewearcollectie via Tiktok, Daily Paper werkt opnieuw samen met het Van Gogh Museum en de Twentse modezaak Tasche is failliet. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 2 oktober.

Uniqlo strijkt neer in Den Haag

Uniqlo heeft op 1 oktober een filiaal in Den Haag geopend, de tweede Nederlandse winkel voor de Japanse retailer.De vestiging zit aan de Grote Marktstraat en heeft een oppervlakte van 920 vierkante meter over twee verdiepingen. Uniqlo is speciaal voor de opening samenwerkingen aangegaan met lokaal talent. Zo vroeg het bedrijf modestudenten van het ROC Mondriaan nieuwe creaties te maken met items uit het eigen recycleprogramma, die de hele maand oktober in de etalage te zien zullen zijn. Verder is op de eerste verdieping een zithoek ingericht die volledig bestaan uit Dutch design met een duurzame en/of sociale focus.

Tasche Mode is failliet

Tasche Mode is failliet. Een van de oorzaken is de herinrichting van de Enschedesestraat in Hengelo, waar de winkel gevestigd is. Door de werkzaamheden was er op die locatie veel minder traffic, zegt curator Gerrit Beekman tegen Tubantia. “Er lagen al plannen om de verliezen een halt toe te roepen en met schuldeisers om tafel te gaan zitten. Maar het coronavirus was de druppel die de emmer deed overlopen.” Tasche Mode heeft nog een tweede vestiging in Oldenzaal en in totaal 29 mensen in dienst. Het lijkt erop dat beide winkels zaterdag voor het laatst open zijn. De curator kan nog niets zeggen over een eventuele doorstart.

My Jewellery lanceert eerste homewearcollectie via Tiktok

My Jewellery heeft op 1 oktober haar eerste homewearcollectie gelanceerd – via Tiktok. Opvallend is dat de items de eerste dagen alleen via het videoplatform verkrijgbaar zijn. Pas na een week worden de producten in de webshop geplaatst. “Omdat ons sociale bereik enorm is en onze belangrijkste doelgroep zich op die plek bevindt, wilden we iets bijzonders doen”, zegt eigenaar Sharon Hilgers. “Op deze manier bieden we onze volgers iets extra’s en vergroten we onze ‘follower base’ op dit platform (momenteel 40.000 gebruikers, red.).” My Jewellery speelt met de lancering in op de behoefte aan comfortabele ‘thuiskleding’, die zowel binnen als buiten gedragen kan worden. Hilgers: “Toen iedereen tijdens de lockdown thuiszat, zijn we comfy suits gaan promoten. We weten dat er plotseling veranderingen kunnen optreden, daarom hebben we altijd een flexibel element zitten in onze samenwerking met leveranciers en producenten. Zo kunnen we last-minute inspelen op wat er gebeurt.”

Ecoalf-oprichter uitgeroepen tot Sociale innovator van 2020

Javier Goyeneche, de oprichter van het Spaanse modemerk Ecoalf, is door de Schwab Foundation uitgeroepen tot Sociale innovator van 2020, voor zijn ‘revolutionaire kijk op de mode-industrie en het aanjagen van de shift naar een duurzame toekomst, visnet voor visnet’. Ecoalf gebruikt gerecycled oceaanafval voor zijn collecties. Het merk verwerkte al 500 ton afval en 200 miljoen plastic flessen in nieuwe kledingstukken. Het merk heeft met de award een dubbele primeur: Goyeneche is de eerste Spaanse ondernemer die deze titel mag dragen, en Ecoalf het eerste modemerk. De Schwab Foundation is een zusterorganisatie van het World Economic Forum, een globaal platform dat sociale innovatie wil versnellen.

Kijken: Daily Paper werkt opnieuw samen met het Van Gogh Museum

Daily Paper gaat voor winter 2020-2021 voor de tweede keer een samenwerking aan met het Van Gogh Museum. Waar het merk zich voor de eerste collab op Van Goghs werk richtte, is nu gekeken naar de schilder zelf. Als onderdeel van de Daily Paper x Van Gogh Museum-campagne licht het merk vier Nederlandse artiesten uit, stuk voor stuk ‘hedendaagse belichamingen van Gogh, met diversiteit in visie, ras, geslacht en seksualiteit’. Doel is om de diversiteit van de Nederlandse modern art-scene te laten zien en een ‘meer inclusief concept van kunst’ te creëren, stelt het merk in een persbericht. De collectie belicht een aantal van Goghs bekendste werken, waaronder De Aardappeleters. De prijzen gaan van €70 tot en met €280. De Daily Paper x Van Gogh Museum-lijn is verkrijgbaar vanaf vrijdag 2 oktober via de beide websites en bij geselecteerde retailers wereldwijd.

Beeld: Uniqlo, My Jewellery, Daily Paper x van Gogh Museum