TOP

Uitgelicht: sneakerkunst

Sommige sportmerken hebben zulke grote marketingbudgetten dat ze bij de lancering van een nieuw product flink kunnen uitpakken. Sportmerk Asics bedacht wel een erg lucratieve campagne. Om de lancering van de nieuwste collectie hardloopschoenen te vieren creëerde het merk een menselijk beeld van een hardloopschoen.

Om samen een menselijk beeld van een Asics hardloopschoen te creëren, wrongen 33 gymnasten zich in bijna onmogelijke bochten. De lenige gymnasten kregen aanwijzingen van twee choreografen, die hen hielpen de verschillende houdingen aan te nemen die nodig waren om de menselijke schoen te creëren. “Dit was helemaal nieuw voor ons”, zegt Neil Griffith, choreograaf en coach van de wereldkampioenen gymnastiek. “We hebben in de loop der jaren voor interessante opdrachtgevers gewerkt, maar we zijn nog nooit gevraagd om de vorm van een hardloopschoen te maken. Het was zeker niet eenvoudig om met 33 gymnasten de menselijke schoen te laten voortbewegen, maar we zijn heel tevreden over het resultaat.”

33 gewrichten

De Gel-Excel 33 is ontworpen met de gedachte dat alle 33 gewrichten in de voet zich vrij moeten kunnen bewegen, zodat de drager kan ervaren hoe ‘natural running’ aanvoelt. De menselijke schoen is een replica van een nieuw Asics model, die nu te koop is in gespecialiseerde hardloopwinkels in Europa.

Achter de schermen
Bekijk hieronder de video met opnamen van achter de schermen. Daarop is te zien is hoe de gymnasten flikflakken en salto’s maken en de jonge leden van het team naar voren werpen om te laten zien hoeveel explosieve kracht de schoen aan de drager kan geven.