TOP

UFG brengt Supertrash onder in nieuwe divisie voor vrouwenschoenen, Brands-360

De Unlimited Footwear Group (UFG) breidt uit met een nieuwe divisie, Brands-360. Met het merkenpakket (o.a. Supertrash) focust de unit zich op de ‘high fashion markt voor vrouwenschoenen’. Schoenvisie sprak salesdirector Raymond Bakker en accountmanager Marieke Henselmans. “We richten ons op de bovenkant van de markt.”

Een deel van de aandeelhouders achter de Unlimited Footwear Group (UFG) verwierf het merkrecht van Supertrash in juni dit jaar, waardoor UFG de licentie voor de ontwikkeling, productie en distributie verkreeg. UFG is al eigenaar van de schoenenmerken Bullboxer en Rehab Footwear en produceert via dochteronderneming Star Collections schoenen voor Björn Borg, Gaastra en NZA New Zealand Auckland. Met Supertrash betreedt UFG een voor het bedrijf nieuwe markt, die voor vrouwenschoenen in het hogere segment. “Een langverwachte droom die werkelijkheid wordt”, liet ceo Bart van Helvoirt destijds weten.

High-end vrouwenschoenenmarkt

De Supertrash-licentie was, zo blijkt nu, nog maar de eerste stap. UFG heeft het merk ondergebracht in een nieuwe divisie, Brands-360, die zich specifiek op de high-end vrouwenschoenenmarkt focust. Naast Supertrash vallen ook de schoenenmerken G.H. Bass, Karl Lagerfeld en Kawasaki Footwear onder de unit. Het team bestaat uit Raymond Bakker (salesdirector), Marieke Henselmans (accountmanager Nederland) en Niko Hallemans (accountmanager België). “De markt voor vrouwenschoenen is volop in beweging”, licht Bakker telefonisch toe. “We zien vooral veel ontwikkelingen in de onder- en bovenkant van de markt. Met de komst van Brands-360 zullen wij ons ook in dit segment verder ontwikkelen.”

Het ‘nieuwe’ Supertrash

Brands-360 gaat met ingang van het nieuwe jaar (1 januari 2019) officieel van start. Supertrash komt voor herfst-winter 2019-2020 terug in de winkels met kleding, schoenen en tassen. Voor de distributie wordt ingezet op een mix van warenhuizen, ‘premium’ multibrand mode- en schoenenretailers en pure players. De schoenen- en tassenlijn worden in eigen huis ontwikkeld en geproduceerd. Voor de kledinglijn hebben de betrokken aandeelhouders achter UFG een partner uit de modebranche aangetrokken, met Brandrush als nieuwe agent. Tijdens Modefabriek (20 en 21 januari) wordt het ‘nieuwe’ Supertrash gepresenteerd. G.H. Bass en Karl Lagerfeld nemen deel aan de Premium in Berlijn (15-17 januari 2019).

Meer affiniteit

Brands-360 betrekt een eigen ruimte in Cast, showroom 445 op de tweede verdieping. Marieke Henselmans neemt de dagelijkse gang van zaken waar en wordt voor de retail het belangrijkste aanspreekpunt. Henselmans hield zich eerder bezig met de verkoop van NZA New Zealand Auckland schoenen. “Ik ben overgestapt naar Brands-360 omdat ik de damesverkoop miste”, vertelt ze. “Daar heb ik als vrouw toch meer affiniteit mee, ik houd erg van mode en mooie producten. Daarnaast heb ik het idee dat er in ons segment nog veel te winnen is.”

Overstap naar UFG

Bakker werkte eerder als salesmanager voor Overland Shoes. In die functie vertegenwoordigde hij G.H. Bass en Karl Lagerfeld. “Omdat UFG heeft de distributierechten van deze merken heeft overgenomen van Overland Shoes heb ik de merken kunnen meenemen naar Brands-360”, licht hij toe. “Karl Lagerfeld en G.H. Bass zijn prachtige merken, maar sloten qua positionering niet goed op elkaar aan. Met Supertrash en Kawasaki heb ik voor beide merken de juiste aanvulling gevonden. Karl Lagerfeld ligt in het verlengde van Supertrash, en G.H. Bass en Kawasaki vullen elkaar horizontaal en op distributieniveau goed aan. Daarnaast wilde ik weer graag in teamverband werken. Ik ben toch meer een teamplayer.”