TOP

Twentse webshop rekent geld voor retouren, ceo Ted Baker stapt op wegens ontoelaatbaar gedrag en feest voor Livera

De Twentse kledingwebshop Sans laat klanten betalen voor retouren, Livera viert het 50-jarig bestaan en de verkoop van de kledingcollectie van Lil' Kleine start eind deze week. Verder: de oprichter van Ted Baker is vertrokken, omdat hij wordt beschuldigd van ontoelaatbaar gedrag. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 4 maart.

Oprichter Ted Baker stapt op wegens ontoelaatbaar gedrag

De oprichter en ceo van kledingmerk Ted Baker, Ray Kelvin (63), heeft het bedrijf definitief verlaten wegens ontoelaatbaar gedrag. Dat meldt onder meer het FD. Kelvin deed in december al een stap terug, omdat er toen een onafhankelijk onderzoek werd gestart nadat medewerkers een online petitie tegen hem waren gestart wegens zijn grensoverschrijdende gedrag.

De ceo zou onder meer in zijn kantoor een speciale knuffelzone hebben waar hij jonge, vrouwelijke medewerkers zou knuffelen, op zijn schoot laten zitten en vragen om zijn oren te masseren. Een oud-personeelslid schreef in een ingezonden brief in The Guardian dat seksueel getinte gesprekken aan de orde van de dag waren en dat Kelvin handtastelijk was. Mensen die zich verzetten tegen onredelijke verzoeken of te laat kwamen, moesten voor straf tot tien fitnessoefeningen doen.

Kelvin spreekt de beschuldigingen tegen. Hij schijft in zijn afscheidsbrief dat hij terugtreedt, zodat Ted Baker zich weer kan focussen op zakendoen.

Online verkoop kledinglijn Lil’ Kleine start eind deze week

Jorik Scholten, bekend als Lil’ Kleine, heeft zij eigen kledinglijn gelanceerd. De collectie, die ‘Jorik’ heet, bestaat uit 32 items, waaronder shirts, jeans, crewnecks, hoodies, jassen, caps en accessoires. Daarnaast zijn er nog een aantal limited edition artikelen verkrijgbaar die in beperkte oplages worden uitgebracht in exclusievere stoffen. Elke einde van iedere maand worden er nog een paar limited edition items uitgegeven in kleine oplages.

Jorik richt zich op jongvolwassen mannen en vrouwen. De collectie bevat stukken die variëren van luxueus tot dagelijks comfort. Het nieuwe merk brengt twee collecties per jaar uit. Ze zijn vanaf eind deze week online verkrijgbaar.

JORIK_FW19_323 JORIK_FW19_348

FOTO’S: Team Peter Stigter

Webwinkel van Sans rekent geld voor retourzendingen

De Twentse webshop Sans laat zijn klanten met ingang van maart betalen voor het terugsturen van bestelde kleding. Dat kan niet anders, zegt eigenaar Tom Sans tegen dagblad Tubantia. “Dit kan zo niet langer, retour ís gewoon niet gratis.”

Sans verstuurt per jaar 150.000 kledingpakketten en daarvan komt 48 procent terug. Dat is volgens de eigenaar meer dan een paar jaar geleden, toen er nog dertig procent werd teruggestuurd. “Het wordt echt een heel groot probleem, voor de hele industrie.” Volgens Tubantia boekt de Twentse kledingwinkel het afgelopen jaar een verlies van ruim 200.000 euro op de webactiviteiten. Dat komt vooral door het stijgende aantal retourzendingen.

Om verder verlies te voorkomen, moeten online klanten van Sans nu een retouretiket kopen voor €2,95 euro. Sans: „Mensen hebben vertrouwen gekregen in webshops, dat is hartstikke mooi. Ze kopen makkelijker, maar sturen ook veel makkelijker terug. De remmen zijn er nu helemaal af. Die proberen we er weer iets op te zetten.”

Hoogleraar pleit voor zwarte lijst van notoire groep ‘retourzenders’

Retourzendingen kosten webwinkels dusdanig veel geld dat het ten koste gaat van hun verdiensten. Daarom moeten er maatregelen worden genomen stelt hoogleraar e-commerce Cor Molenaar in een interview met nieuwszender BNR. Molenaar, die tevens voorzitter is van Thuiswinkel Waarborg en hoogleraar e-Commerce, pleit voor een zwarte lijst, waar mensen op belanden als ze te vaak artikelen terugsturen.

Het gaat volgens Molenaar om een ‘kleine tien procent van de mensen’ die spullen terugsturen en deze soms zelfs gebruikt hebben. Vooral de middelgrote webwinkels ondervinden daar problemen van, zegt hij. Molenaar noemt de stap van Sans uit Twente, die zijn klanten laat betalen voor retourzendingen, een goed initiatief om mensen die kwaad in de zin hebben, te stoppen.

De Consumentenbond is het er niet mee eens, omdat volgens woordvoerder Gerard Spierenburg om een kleine groep mensen gaat. “Als je online bestelt moet je iets meer maten bestellen, omdat je niet kunt kijken of iets goed staat of valt. Dat is niet vreemd en daar hoort bij dat ze een aantal artikelen terugsturen.” Volgens Spierenburg kunnen webshops maatregen treffen tegen de mensen die echt kwaad in de zin hebben. “Je kunt een maximum stellen aan het aantal artikelen dat iemand bestelt, of voorlopig even niet leveren als iemand in het verleden vaak iets heeft teruggestuurd.”

Livera viert 50-jarig bestaan

Bodyfashionketen Livera bestaat 50 jaar en viert dat in de maand maart. Speciaal voor het jubileum heeft Livera een limited gouden collectie ontwikkeld, die bestaat uit zowel lingerie-, bad- als nacht- en loungemode. Ook in de winkels wordt aandacht besteed aan het 50-jarig bestaan. De winkel wordt met goud ingericht evenals de etalage. Daarnaast worden klanten getrakteerd op een gouden cadeautje als ze €50,- of meer besteden.

Livera is gestart in 1969. In 2011 is Livera BV opgericht en werd de keten een full-franchiseorganisatie. In 2014 nam Groupe Chantelle het bodyfashionbedrijf over van Euretco. De lingeriespecilaist heeft 100 speciaalzaken in Nederland, waaronder enkele servicewinkels in ziekenhuizen.