TOP

Tweede Kamer voor coronapas in niet-essentiële winkels, schoenenmerk Perlie breidt uit naar Amerika, meer ondernemers ervaren personeelstekort

De Tweede Kamer is voor de invoering van de coronapas in niet-essentiële winkels. Mannenschoenenmerk Perlie zet de eerste stappen in de Amerikaanse markt. Meer ondernemers hebben te maken met een personeelstekort. Verder: Asos introduceert handleiding voor circulair design. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 18 november.

Foto: Perlie

Tweede Kamer achter coronapas in niet-essentiële winkels

De Tweede Kamer steunt de invoering van de coronapas in kledingzaken en niet-essentiële winkels. Een meerderheid van de Kamer is voor een wetsvoorstel om alleen mensen met een geldige QR-code toe te laten tot deze winkels. Dit schrijft Nu.nl. Het is nog niet zeker of de maatregel daadwerkelijk wordt toegepast en op welke manier. Dit hangt af van de ontwikkelingen in de komende twee weken en een advies van het Outbreak Management Team (OMT). Daarnaast buigt de Eerste Kamer zich nog over de maatregel. Verschillende Kamerleden uitten tijdens het debat hun zorgen over het voorstel. Het is nog niet duidelijk waar en voor hoelang je een toegangsbewijs nodig hebt. Demissionair minister De Jonge zegde hierop toe dat goed zal worden gekeken naar de proportionaliteit van de maatregel voor winkels. ChristenUnie-kamerlid Mirjam Bikker wil dat wordt onderzocht of ondernemers op andere manieren de veiligheid van hun klanten kunnen waarborgen. Bijvoorbeeld met anderhalvemeter-maatregelen.

Schoenenmerk Perlie breidt uit naar Amerika

Het Nederlandse mannenschoenenmerk Perlie heeft de eerste stappen in de Amerikaanse markt gezet. Het label dat in 2019 is opgericht is al langer verkrijgbaar via online platforms als Grailed en Poshmark en voegt daar nu een fysiek verkooppunt aan toe: Bill Hallman Boutique in Atlanta. In eerste instantie richt het bedrijf zich op retailers aan de Oostkust, in steden als Washington, New York en Philadelphia. “Je merkt dat die cultuur, mede door het klimaat denk ik, toch net wat formeler is dan in andere delen van de Verenigde Staten”, zegt mede-eigenaar Daniël Breukers. “In ieder geval geldt: the sky is the limit.” Verder geeft de onderneming aan de komende jaren de positie in Nederland te willen versterken en daarnaast te focussen op uitbreiding in West-Europa en de Verenigde Staten. Broer en mede-eigenaar Sep Breukers merkt dat de vraag naar ‘nette’ schoenen nog altijd onder druk staat, maar zegt hij: “We hebben een uniek product en zijn tevreden met de successen die we het afgelopen jaar hebben geboekt.” Perlie combineert de looks van een formele schoen of nette laars met het comfort van een sneaker. Zo gebruikt het onder andere dezelfde binnenzool en voetbed als een luxe sneaker en zacht flexibel binnenleer. 

Meer ondernemers ervaren personeelstekort

Er zijn beduidend meer ondernemers binnen het midden- en kleinbedrijf (MKB) die verwachten in 2022 hun personeelsbestand uit te breiden, dan ondernemers die krimp voorzien. Dit schrijft het CBS in het Jaarbericht Staat van het MKB 2021. Tegelijkertijd hebben steeds meer ondernemers moeite met het vinden van personeel. Niet eerder was het percentage MKB-ers dat met personeelstekort kampt, zo hoog als aan het begin van het vierde kwartaal. Ook het aantal openstaande vacatures bereikte aan het eind van het tweede kwartaal een recordniveau. Op dat moment stonden er 187 duizend vacatures open. Voor 2022 verwacht het middenbedrijf (50 tot 250 werkzame personen) ruim 38 procent personeelstoename. In het kleinbedrijf (0 tot 50 werkzame personen) voorzien ze een groei van 25 procent en ook het grootbedrijf verwachten meer ondernemers een groter personeelsbestand.

Asos lanceert handleiding voor circulair design

De Britse e-tailer Asos heeft een handleiding voor circulaire ontwerpen gemaakt. De onderneming werkte hiervoor samen met het Centre voor Sustainable Fashion (CSF), onderdeel van het London College of Fashion’s research centre. Dit meldt het bedrijf in een persbericht. In het 112-pagina’s tellende document zijn de circulaire strategieën van het bedrijf beschreven. Pijlers zijn onder meer het gebruik van innovatieve en gerecyclede materialen, hergebruik en upcycling, kwalitatieve duurzaamheid en oplossingen voor hoe de materialen uiteindelijk gescheiden kunnen worden. Daarnaast staan er technische alternatieven in voor het snijden van patronen met zo weinig mogelijk restafval. Simon Platts, sourcing directeur bij Asos: “De lancering van deze handleiding betekent dat we kunnen helpen bij de transitie naar circulair design in de hele mode-industrie.” Asos ziet het handboek dan ook graag in gebruik genomen worden door andere merken, ontwerpers en studenten. Het document is online beschikbaar in zowel een interactief als non-interactief format. 

Nieuwe site Denim Days

Denim Days heeft een vernieuwde website gelanceerd. Op Denim-days.com presenteert het denimplatform in ieder geval informatie over events – de organisatie hoopt komend voorjaar weer een live evenement in Amsterdam te kunnen organiseren. Daarnaast vind je er verschillende blogs van onder andere Long-John, Amy Leverton van Denim Dudes en James Smith van Heddels, interviews met internationale denimprofessionals- en liefhebbers, een lijst met favoriete denimwinkels en een online shop met nieuwe en vintage items.