TOP

Tumble ’N Dry stopt met winkels, Parfois failliet, Saint Laurent verlaat Paris Fashion Week

Kindermodemerk Tumble ’N Dry stopt met de eigen winkels, en twee Nederlandse bv’s van mode- en accessoireketen Parfois zijn failliet. Verder: Off-White is opnieuw het populairste modemerk en de binnenstad van Assen krijgt mobiele wasbakken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van woensdag 29 april.

Tumble ‘N Dry maakt doorstart zonder winkels na faillissement

Tumble ‘N Dry is failliet verklaard. Het faillissement, dat is uitgesproken op 28 april, geldt voor zowel het merk als de retailtak. Het merk maakt meteen een doorstart, met alleen de webshop en de outlets. In een persverklaring laat het merk weten: “De moedermaatschappij van Tumble ‘n Dry heeft besloten te stoppen met de eigen winkels en als eigen kanaal enkel de webshop en de outlet stores te behouden. Door deze keuze te maken hoopt het merk duidelijke en bewuste keuzes te kunnen maken die het merk toekomstbestendig maken, ook wanneer er onvoorziene uitdagingen op het pad komen.” De curator is mr. Michel Doorten van Blauw Tekstra Uding advocaten. Tumble ‘N Dry is een Nederlands merk dat in 2007 is opgericht door Jos Boin en Janneke van der Meij. Het label maakte kleding voor kids tussen 0 en 12 jaar.

In 2012 werd het label ingelijfd door de Varova Fashion Group, waar destijds onder meer ook Sissy Boy en Gsus en Men at Work onder vielen. In november 2017 werd Tumble ‘n Dry overgenomen door de Brand Retail Group. Een jaar na de overname werd Tumble ‘n Dry in 2018 weer verkocht aan investeringsmaatschappij Wijkermeer Investment. In 2016 opende het merk een eerste winkel in Amersfoort. Daarna volgden er meerdere filialen, onder meer in Amstelveen, Haarlem en Utrecht. Ook in de outletcentra in Roosendaal en Lelystad had het merk een filiaal. Verder verkocht Tumble ‘N dry via de eigen webshop.

‘Faillissement voor Parfois in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht’

Parfois Amsterdam B.V. en Parfois Utrecht Rotterdam B.V. zijn op dinsdag 28 april failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Insolventieregister. Het faillissement lijkt de drie brandstores van Parfois in Nederland te betreffen, die in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn gevestigd. Het vestigingsadres van Parfois Amsterdam B.V. komt overeen met de locatie van de brandstore aan de Kalverstraat 53. Daar wordt bij navraag niet opgenomen. Ook curator Nienke Bobbert was vandaag niet bereikbaar voor commentaar.

De Portugese mode- en accessoireketen is sinds 2017 actief in Nederland en opende in twee jaar tijd zeven vestigingen. Na een voortvarende start ging de Nederlandse franchisenemer Parfection echter in 2018 over de kop. Onder meer het gebrek aan naamsbekendheid speelde de keten destijds parten. Over de oorzaak van het faillissement van Parfois Amsterdam B.V. en Parfois Utrecht Rotterdam B.V. is nog niets bekend.

Saint Laurent verlaat Paris Fashion Week

Saint Laurent neemt de rest van het jaar geen deel meer aan de Paris Fashion Week. Dat meldt het luxemerk in een persbericht, dat op Instagram werd gedeeld. In plaats van de modekalender te volgen en elk half jaar een nieuwe collectie te presenteren, wil het modebedrijf voortaan zijn ‘eigen tempo’ bepalen. “De huidige crisis vraagt om radicale verandering.” Hoe dat er in de praktijk uit gaat zien, is nog niet duidelijk. Ceo Francesca Bellettini en creatief directeur Anthony Vaccarello lieten in een interview met website Women’s Wear Daily doorschemeren dat er dit jaar wel een Saint Laurent-show komt, buiten de Parijse modeweek om, en in een ander format. Intiemer, en beter afgestemd op de eindconsument.

Centrum Assen krijgt mobiele wasbakken

De binnenstad van Assen krijgt mobiele wasbakken. Daarmee hopen de gemeente en de binnenstadsvereniging Vaart in Assen een bezoekje aan het centrum veiliger te maken voor consumenten. Het gaat om een pilot met mobiele wasbakken bij vier winkels: Spar City, Mannenmode de Rooij, Run2Day en Image Lijstenmakerij. Als de proef succesvol blijkt, wordt het aantal wasbakken uitgebreid. “We verwachten dat de huidige hygiënemaatregelen ook na 20 mei nog van kracht zullen blijven. Met deze wasbakken komen we daar al voor een deel aan tegemoet”, zegt Kjeld Vosjan (Vaart in Assen) tegen het Dagblad van het Noorden. “Tot die tijd hopen we dat mensen die nu voor een gerichte boodschap naar de binnenstad komen, zich veiliger voelen doordat ze bij binnenkomst en bij het naar huis gaan hun handen kunnen wassen.”

Off-White voor vijfde kwartaal op rij populairste merk

Het luxe streetwearlabel Off-White is voor het vijfde kwartaal op rij het populairste merk ter wereld. Dat blijkt uit de nieuwe Lyst index over het eerste kwartaal van 2020. Vooral de mondkapjes van het merk zijn gewild; die staan op de eerste plaats bij meest gezochte artikelen voor mannen. Balenciaga en Nike staan respectievelijk op de tweede en derde plaats.

Nike is dit kwartaal een van de sterkste stijgers (van plaats negen naar plaats drie) en wist Gucci voor het eerst sinds de start van The Lyst index uit de top drie te stoten. Dit komt door de toenemende vraag naar comfortabele producten als hoodies, joggingbroeken en shorts. Verder had Nike een langdurige samenwerking met de in februari overleden basketbalspeler Kobe Bryant. Na zijn overlijden in februari zochten sneakerfans online massaal naar de Nike Kobe 4 Protro Carpe Diem-sneakers. Het Franse merk Jacquemus en de Amerikaanse designers Rick Owens en Thom Browne zijn nieuw op de lijst van populairste merken. Ook de sneakers van New Balance wisten het afgelopen kwartaal voor het eerst een plaats te veroveren op de top tien van meest gezochte vrouwenproducten (plaats zeven).

Beeld: Tumble ‘N Dry