TOP

Triumph Shape debate: de vrouw en haar zelfbeeld

Triumph presenteerde donderdag 10 februari de nieuwe shapewear collectie Shape Sensation aan de pers. Dat alles gebeurde in de vorm van een Shape debat over de vrouw en haar zelfbeeld.

Een groot deel van de collectie ligt al in de winkels, maar een sneak peak van de wintercollectie maakte dat goed. Het debat, met een panel dat bestond uit modedeskundige José Teunissen, plastisch chirurg Frank Niessen, Triumphs productmanager Carine van den Broeck, couturier Monique Collignon en styliste Patty Zomer, ging over het zelfbeeld van de (Nederlandse) vrouw. Waar liggen de probleemzones, waar is ze het minst blij mee en hoe wil ze die punten aankaarten?

Ideaalbeeld
GfK deed onderzoek onder 1200 vrouwen. Het modebeeld geeft aan dat vrouwelijke vormen weer helemaal terug zijn. De skinny modellen hebben de catwalk geruimd voor normalere vormen. Goed nieuws voor het gemiddelde vrouwenlijf. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat maar 28% van de vrouwen maat 38 of kleiner heeft. En 41% ziet deze maat als ideaalbeeld. 38% heeft als grootste groep maat 44 of groter en maar 17% ziet dit als perfecte maat.

BBBB
Weinig baanbrekend was het nieuws dat driekwart van de vrouwen een mooier figuur wil. Dat betrof vooral de B-zones: buik, benen, billen en borsten. Opvallend was wel dat Nederlandse vrouwen bovengemiddeld tevreden zijn met hun borsten en het minst (56%) met hun buik. Terwijl 45% de buik wel als belangrijkste lichaamsdeel ziet. Cup C is de ideale borstmaat. En hoe extremer de maten (heel dik of heel dun), hoe minder tevreden. Verder kozen de meeste vrouwen voor lijnen en sporten als dé manier om aan dat perfecte figuur te komen. Shapewear kwam daar vlak achter.

Maatje 36
Triumph liet de mogelijkheden met shapewear van de toekomst zien. Die hebben allang al geen granny pants-gehalte meer, maar zijn bijna als bovenkleding te dragen. We zagen de fuchsia, zwarte en huidskleurige hoge tailleslips, shirts, hipsterstings, bodydresses, lange broekjes, jarretelgordels, bodysuits en natuurlijk de corrigerende beha’s. Met items die tot cupmaat G en maat 46 kunnen gaan. Productmanager Carine van den Broeck: “Het is misschien gek, maar shapewear is echt van alle leeftijden en alle maten. We zien juist veel jonge maatjes 36 langskomen die de puntjes op de i willen zetten.”