TOP

Trends in online kledingmarkt

Voor consumenten die geen tijd hebben om door winkelstraten te sjouwen, is de webwinkel onmisbaar geworden. Maar of dat ene shirt nou wel geschikt is voor dat type lichaam, is voor de consument moeilijk in te schatten. Etailers zijn continu in de weer om de beleving van het online winkelen te optimaliseren. Dit zijn de belangrijke trends in de online kledingmarkt op een rijtje:

Augmented reality
Zugara.com heeft een augmented reality initiatief ontwikkeld. De consument staat voor een webcam, kiest een kledingstuk en op het scherm verschijnt dit product op het lichaam. Daar kan de klant een foto van maken en nog eens goed naar kijken om uiteindelijk te beslissen om het product wel of niet te kopen. Op de website van Marketingfacts zegt Barbara Snoeker van 2style4you dat dit een goede manier is om de klant te helpen bij het maken van een persoonlijke keuze.

Virtuele paskamer
Bij de virtuele paskamers wordt een visualisatie van iemands silhouet gemaakt. De software berekent de maten en deze worden omgezet naar een virtueel model. Dit model kan de consument gebruiken om kleding op aan te passen en zij laat de consument zien hoe de kleding staat. Het Amsterdamse bedrijf MimicMe introduceerde deze paskamers bij de mensen thuis. Lengte, gewicht, taille en borstomvang kan de klant zelf invullen, zodat klanten precies kunnen zien of de kleding bij hen past.

“Een derde tot de helft van alle kledingaankopen online wordt teruggestuurd. Vaak omdat ze niet de goede maat bestellen of omdat het toch niet zo leuk staat. Met deze paspop kunnen consumenten beter een keuze maken”, zegt Xavier Baars van MimicMe op de website van Retailnews.

Video
Het wordt steeds populairder: de digitale catwalkshows. Ook Polo Ralph Lauren heeft zich inmiddels in deze techniek verdiept. Bezoekers van de site zien hier de nieuwste voorjaarsmode ‘live’ aan zich voorbij gaan. Snoeker wijst ook op een ander initiatief: Knickerpicker biedt de bezoeker de mogelijkheid een model te selecteren met een lingeriesetje naar keuze. Het virtueel model loopt in een video naar de klant toe, draait wat rondjes en laat zien hoe het setje haar staat. Zo kan de klant zien of het wat voor haar is. Het Nederlandse Allstream Lifestyle heeft een eigen catwalkstudio gebouwd om dergelijke producties te maken.

Informatie verzamelen
Volgens Barbara Snoeker is het zaak informatie over de bezoeker van een shop te verzamelen. Zo kan de etailer de consument herkennen, gericht informeren, adviseren en aanbiedingen doen. Het bedrijf 2style4you van Snoeker geeft online-stylingadvies. De bezoeker moet haar maten en lichaamskenmerken invoeren en het systeem gaat op zoek naar het perfecte kledingstuk. Daarnaast wordt toegelicht waarom het kledingstuk goed bij diegene past.

Nieuwsgierig naar nog meer trends? Ga dan naar de website van Marketingfacts.

TME 2010: Virtual Future
Houd ook de website van Textilia Mode Experience in de gaten. De komende editie van TME heeft als thema Virtual Future, waarbij we zullen ingaan op zaken als:

  • hoe winkelt de toekomstige consument?
  • 3D-technologie voor in de winkel
  • de winkel én website van de toekomst
  • hoe zet ik succesvol social media in?
  • webwinkel starten & optimaliseren
  • …en nog veel meer!  

Website TME 2010