TOP

Trend: Couturehuizen gaan voor mini

Dat kinderen als miniversies van hun ouders worden aangekleed, is al enige tijd een trend in kindermode. De luxe modehuizen starten stuk voor stuk een kinderlijn en profiteren volop mee van deze trend.

Een mini-trenchcoat van Jan Paul Gaultier, kleine skinny jeans van Acne of een kleurig overhemdpje van Paul Smith. Je kinderen aankleden als een miniversie van jezelf, is een trend waar bijna alle luxe modehuizen op inspelen. Een Amerikaans data-onderzoek wijst bovendien uit dat kindermode het bestlopende modesegment is binnen de Europese Unie.

Onderzoek
Designer kindercollecties verkopen dan ook erg goed en volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau NPD is dit het eerste teken dat het weer beter gaat in de modebranche. Op nu.nl verklaart Marshal Cohen van NPD de groeiende populariteit van mini-couture. Zo zegt Cohen ondermeer dat ouders met dure kinderkleding willen laten zien dat zij de recessie hebben overleefd en dat ouders eerst hun geld aan de kinderen uitgeven en dan pas aan zichzelf.

Niet alle modehuizen maken overigens een kinderlijn die afgeleid is van de reguliere collectie. Gucci, Fendi en Stella McCartney zijn voorbeelden die een aparte collectie voor kinderen ontwerpen.