TOP

Transparantie MVO stijgt bij modemerken met 45%

Modemerken geven hun MVO-beleid steeds beter weer. Rank a Brand.nl beoordeelde de afgelopen twee jaar 400 modemerken op hun transparantie en concludeert in het rapport 'Feel Good Fashion' dat 45% beter scoort. Tot de top 5 Nederlandse merken behoren Natur-elle en Rianne de Witte.

Rank a Brand beoordeelde de merken op 16 MVO-punten. De Nederlandse merken die hierop het hoogste scoorden waren Natur-elle, With a touch of Rose, 100% Organic Cotton, Slippely en Rianne de Witte. RankaBrand.nl oprichter Niels Oskam merkt hierover op: “De top wordt deels bezet door nichemerken die zich richten op de fairtrade markt. Ons uitgangspunt voor de selectie van merken is algemene populariteit en bekendheid, maar soms geven we ook gehoor aan onze bezoekers die regelmatig verzoeken om ook de niche merken te beoordelen.”

Luxemerken
De hogere scores zijn waargenomen in bijna alle segmenten van de modesector. Opmerkelijk is dat ook designermerken als Gucci, Louis Vuitton and Alexander McQueen in 2011 hun beleid voor mens en milieu steeds beter toelichten, waar designermerken traditioneel lager scoren dan gemiddeld. Uit het rapport blijkt dat Scandinavië voorloper is op het gebied van transparantie over MVO, maar liefst 8 op de 10 zet een verantwoording online. RankaBrand.nl oprichter Niels Oskam: “Doordat in de modesector het MVO-beleid en de prestaties verbeteren zijn de bedrijven in toenemende mate bereid om openheid te geven. Dat doen de modemerken op hun site met bijvoorbeeld maatschappelijke jaarverslagen of via de scorekaarten op Made-By.org.  Deze informatie zetten wij op een rijtje, zodat consumenten voor de meest verantwoorde merken kunnen kiezen.”

Het kan beter
Met name het beleid voor arbeidsomstandigheden wordt toegelicht door de modebedrijven, één op de twee verantwoordt zich hier online over. Maatregelen om de CO2-uitstoot te beperken worden op de websites van vier op de tien merken omschreven. Oskam is blij met de groei in transparantie, maar waarschuwt ook dat er nog veel moet gebeuren. “Grote groeicijfers zie je vaak binnen nieuwe markten, waar de mogelijkheden eindeloos zijn. In verantwoord ondernemen is dan ook nog veel meer groei mogelijk, tot aan het punt dat alle merken aantonen dat hun kleding onder menswaardige omstandigheden wordt gemaakt en zonder schade aan milieu of klimaat. Daar zijn we nog lang niet.”

Over Rank a Brand
Rank a Brand geeft consumenten de mogelijkheid om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, het klimaat en arbeidsomstandigheden. Op Rankabrand.nl kunnen consumenten vergelijken hoe transparant, groen en fair hun favoriete merken zijn. Ruim 800 merken zijn inmiddels beoordeeld, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, auto’s, supermarkten en eten&drinken. Jaarlijks publiceert Rank a Brand een uitgebreid trendrapport over de modesector.

Benieuwd naar de ranking van meer internationale en Nederlandse merken? lees het complete rapport op de site van Rankabrand.nl.