TOP

Topshelf wordt warenhuis, sportformule gaat verder onder nieuwe naam

Topshelf gaat warenhuizen met ‘leuke en gezellige’ cadeaus openen in Arnhem, Nijmegen en Groningen. De sportwinkelformule gaat verder onder een nieuwe naam.

Topshelf-topvrouw Inge van Kemenade liet dit voorjaar al weten dat in ieder geval in het lege V&D-pand in Arnhem een warenhuis zou komen met een breed assortiment. Over de overige panden was ze nog in onderhandeling. Nu is bekend geworden dat naast Nijmegen en Groningen in 2017 ook Alkmaar en Hoofddorp een Topshelf krijgen.

De slogan van de nieuwe warenhuizen is ‘every gift for you and me’. Het moet een plek worden waar klanten “de leukste en gezelligste cadeaus’ vinden en waar u slaagt voor ieder cadeau op elk moment en voor iedereen”.


Lees hier een interview met ceo Inge van Kemenade over de nieuwe warenhuisformule Topshelf, haar inspiratiebronnen en pessimistische retaildeskundigen: “Wat weten die ervan? Die zeggen dat vanachter hun bureau, terwijl ik al decennia in de retail werk.”


 

Cadeaus zullen te vinden zijn in ‘alle denkbare assortimenten’ van merken als PTMD, Kosta Boda, Woodwick, Oroblu, Gant, Greve, Liu Jo en Tov sieraden. Van Belgische pralines tot handtassen, kinderschoenen en maatpakken: iedereen wordt bediend.

Het geheel moet modern, hip en vooral mooi worden. “Dat is een grote wens van mij.”, zei Van Kemenade tegen De Gelderlander. “Ik ben dol op warenhuizen en geloof absoluut dat er een toekomst voor is, mits je er op de juiste manier invulling aan geeft.”

Strategische heroriëntatie

De vraag is of deze nieuwe warenhuizen, die verdacht veel op het V&D concept lijken, het wel gaan redden. In een interview met retailexpert Ruper Parker Brady zei Van Kemenade eerder dit jaar dat ze al langer bezig is met een strategische heroriëntatie met het oog op de veranderingen in de hoogtes van huren in binnensteden.

In een e-mail laat ze weten: “Het is allemaal goed doordacht, onderbouwd met cijfers en feiten, gesteund door de beste V&D-mensen per filiaal die al een contract bij ons hebben getekend, ik doe het helemaal zonder bank en het belangrijkste: het hele Topshelf-team is net zo enthousiast als ik en het geeft ons alleen maar positieve energie. Ik ga samen met mijn onverwoestbare en trouwe team Nederland een echt warenhuis teruggeven in de vorm van een departmentstore inclusief chocolaterie, horlogerie, barbier, bloemen, schoolcampus nieuwe stijl en nog veel meer met de grootste kerstbomen en piccolo’s voor de deur voor kerst!”

‘Beste van ’t beste’

Van Kemenade (1964), die in 2011 op nummer 353 binnenkwam in de Quote500, opende op haar 23e haar eerste boetiek en begon haar carrière als bedrijfsadviseur bij Intres, moederbedrijf van winkels zoals Libris, Livera en Intersport. Tijdens haar studie kwam ze met het concept voor Topshelf. Het idee was in eerste instantie: grote sportzaken langs de rand van de snelweg, zoals dat in het buitenland gemeengoed is.

Nieuwe naam voor sportketen

Topshelf, dat moet staan voor ‘het beste van het beste’ is geen nieuwe naam. In 1996 start de megastore als Sportworld. In 2007 wordt de naam uit concurrentieoverwegingen in Topshelf veranderd. Al jaren verkoopt het onder deze naam alles op het gebied van sports, fashion en outdoor.

De huidige Topshelf-winkels blijven bestaan. De megastores in Leerdam, Beuningen, Rotterdam, Utrecht en Cruquius gaan vanaf 11 november verder onder de naam Sportsworld.


Lees hier het interview met Topshelf-ceo Inge van Kemenade.