TOP

Top 5 veelbesproken reclamecampagnes

Reclamecampagnes: de één stapt er voor naar de rechter, de ander vult er rijkelijk zijn zakken mee. Maar over welk promotiemateriaal werd er het afgelopen jaar het meest gesproken en waren daarnaast behoorlijk succesvol? Textilia selecteerde er vijf.

SuitSupply
De Reclame Code Comissie, Facebook en de Vlaamse vrouwenbeweging: allemaal zijn ze boos op het Nederlandse SuitSupply. Ze vinden de campagne Shameless van het mannenmodemerk in strijd met de ‘goede smaak en het fatsoen’, omdat de billboards naast mannen in pak, ook halfnaakte dames bevatten. Klik hier voor de foto’s die de billboards niet gehaald hebben.

Bavaria
Het oranje jurkje dat Bavaria liet ontwerpen voor het WK vloog in het voorjaar van 2010 de supermarkten uit. Tel daar het ‘Nederland – Denemarken-schandaal’ bij op, waarbij 36 vrouwen zich in het stadion van hun kleren ontdeden om zo hun DutchyDress te showen, en het reclameplaatje is compleet. FIFA kon de actie niet waarderen maar doordat het bedrijf en de bierfabrikant uiteindelijk tot een schikking kwamen, ging de bavariastorm langzaam weer liggen.

Sapph
De reclames zelf bedenken, er bergen reacties op krijgen en er de Marketing of the Year Award mee winnen: het lukte Rob Heilbron, directeur van lingeriemerk Sapph, dit jaar met zijn campagnes voor het lingeriemerk. Wederom: waar veel bloot is, zijn reacties. Inmiddels dragen meer dan 1 miljoen vrouwen een Sapph-bh.

Lanvin en H&M
Is het Tomas Maier, Alber Elbaz of toch Shiatzy Chen? Nog voordat de nieuwe gastontwerper voor H&M bekend was, werd er op internet al druk gespeculeerd. H&M kwam namelijk niet met posters en billboards, maar gaf een voorproefje via foto’s en video’s. Zoals verwacht waren de gewilde items uit de collectie binnen een mum van tijd uitverkocht.

Zeeman
Ineens waren ze er, de knalgele billboards met dito boxershorts en hipsters van Zeeman. Het ondergoed werd zo populair dat de textielfabrikant de vraag via de website nauwelijks meer aankon. In vier dagen tijd gingen er 8.000 gele broekjes over de toonbank. De keten won met het ondergoed zelfs de Positive Young Media Award mee. Alle Nederlanders liepen vervolgens in een gele slip.

Naast bovenstaande reclamecampagnes waren er het afgelopen jaar nog meer succesvolle promoties. Zo werd de campagne ‘Inspira140n’, voor het 140-jarig bestaan van de Bijenkorf beloond met een Europese event award. Ook jeansmerk Diesel viel in de prijzen voor de Be Stupid campagne.