TOP

Toms lanceert tassenlijn [interview]

Na schoenen, brillen en koffie lanceert Toms voor voorjaar 2015 een tassencollectie met het One for One principe. Bij aankoop van een tas zorgt Toms voor een veilige geboorte voor een moeder en kind in landen waar dit niet vanzelfsprekend is.

Waarom nu een tassenlijn?

Fanny Bausse, PR manager Toms: “We starten altijd vanuit een goed doel. We gaven mensen in nood eerst schoenen, toen zicht en daarna water. We hebben sinds de start in 2006 al 35 miljoen schoenen weggegeven en 250.000 mensen aan goed zicht geholpen met Toms eyewear. De vraag was: wat kunnen we nog meer geven? We kozen voor een veilige geboorte. Er is in veel landen een hoog sterftecijfer onder moeders en kinderen bij de bevalling. We willen helpen om daar iets aan te doen. We hebben ervoor gekozen om dat goede doel te combineren met een tassenlijn.”

Wat voor soort tassen kunnen we van Toms verwachten?

“Onze oprichter Blake Mycoskie en ons designteam raakten geïnspireerd door de tassen met een ethnic flair die de medewerkers van Toms mee namen uit allerlei verre landen, waar zij ‘giving trips’ naar toe maken om schoenen en brillen uit te delen met de giving partners. De tassencollectie is heel groot en telt wel 120 stuks, van portemonnees of clutches tot rugtassen en reistassen. We werken met leer, canvas en printstoffen, en de tassen hebben die ethnic flair, die past bij het DNA van Toms.”

Toms2Toms3

Voor wie is de tassenlijn?

“Toms is een merk voor iedereen die zich voelt aangesproken door het One for One principe. Dat zie je ook in de tassencollectie, die is heel breed. We richten ons op mannen en vrouwen, van zakelijk tot casual of sportief. We zijn nu bezig met de verkoop aan winkeliers, zoals conceptstores, warenhuizen, modezaken en schoenenwinkels. Veel klanten van onze schoenenlijn, waarmee we 250 verkooppunten in Nederland hebben, kopen de tassen in.”

Toms7Toms9

Hoe groot is de invloed van de nieuwe grootaandeelhouder, investeringsmaatschappij Bain Capital?

“Door dit partnership kan Toms sneller groeien en nieuwe giving programs en productcategorieën lanceren. Hierdoor kunnen we nog meer mensen op nog meer manieren helpen. Daarnaast hebben we een eigen productielocatie in Haïti geopend. Ons streven is om in 2015 een derde van alle schoenen die we weggeven te produceren in de regio waar we ze uitdelen. Hierdoor creëren we werkgelegenheid op de plaats waar die het meest nodig is. We produceren deze schoenen nu in Argentinië, China, Ethiopië, India, Kenia en Haïti.”

In het voorjaar van 2014 opende Toms de eerste Europese flagshipstore in de Negen Straatjes in Amsterdam. Komen er nog meer winkels?

“We willen er wel meer openen in Europa, maar we hebben nog geen definitieve locaties. We nemen de tijd. De Amsterdamse winkel is een succes, het concept past heel goed bij Amsterdam. Het is een winkel en café, met schoenen, brillen, boeken, koffie en wifi. Het is een community space, een plaats waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Dit concept willen we ook in andere Europese steden neerzetten.”

Toms6Toms8