TOP

Tommy Hilfiger opent digital showroom [interview]*

Het kan een revolutie betekenen voor inkopers, een digitale manier om je collecties samen te stellen en in te kopen. Textilia interviewde ceo Daniel Grieder van Tommy Hilfiger in Amsterdam bij de wereldprimeur van de digital showroom: “Ik snap eigenlijk niet waarom we hier niet eerder aan gedacht hebben.”

Op de knieën tussen de setjes kleding bekijken welke items de inkoper gaat kiezen. Het is iets wat momenteel nog gebeurt in de showrooms. Als het aan Tommy Hilfiger ligt, wordt dat echter snel verleden tijd. Dinsdag 20 januari presenteerde het bedrijf de eerste digital showroom in Amsterdam.

Het digitale systeem, dat binnen Tommy Hilfiger is ontwikkeld, bestaat uit een touchscreen van 1 bij 1,5 meter. Op deze enorme ‘tablet’ kun je de collectie samenstellen. Daniel Grieder: “Met dit systeem, wat wij intern hebben ontworpen, kunnen we enorm veel geld en tijd besparen.”

Geld en tijd besparen

“Jaarlijks worden er zo’n 25.000 samples naar elk van onze dertig á veertig showrooms in de wereld gestuurd. In totaal zijn dat bijna een miljoen samples. De kosten van deze samples, die allemaal met de hand gemaakt worden, lopen hoog op. Bovendien moeten de samples over de hele wereld gestuurd worden.”, zegt Daniel Grieder tegen Textilia. “Daarnaast besparen we fysieke ruimte. De verschillende showrooms kunnen vervangen worden door één kamer: de digital showroom. De digital showroom wordt wereldwijd ingezet in plaats van de fysieke showroom. Binnen drie jaar willen we geen enkele sample meer produceren en elke Tommy Hilfiger showroom digitaal hebben.”

Sociaal blijven

Grieder wil wel het contact behouden met retailers: “Technisch gezien bestaat de mogelijkheid dat men thuis zou kunnen inloggen en het daar kan samenstellen en bestellen. Dit willen wij liever niet, het contact met elkaar is enorm belangrijk. Tommy Hilfiger is altijd al een sociaal bedrijf geweest, dat zit in ons DNA. Wij willen een connectie houden met de kopers, zodat wij ook weten wat zij graag willen.”

Traditionele kopers

Allemaal leuk en aardig, digitaal zien en inzoomen op elk product, maar wat nu als je de stof wilt voelen? Ook daar is aan gedacht: “We hebben voor de mensen die toch graag de stoffen willen voelen een aantal kleine voorbeelden.”, zegt Grieder, terwijl hij een set stoffen vierkantjes omhoog houdt. “We hebben het systeem getest met verschillende klanten. Zij waren allemaal enthousiast, zelfs de enorm traditionele klanten die sceptisch binnenkwamen. Toen zij zagen dat er nog steeds de optie is om stoffen te voelen, waren ook zij snel om.”

Digital store

De eerste digitale kledingwinkel van Tommy Hilfiger is anderhalf jaar geleden al geopend in Düsseldorf. Een winkel waar je door middel van tablets en schermen kunt zien wat er in het assortiment zit. “Ik beloof je, binnen twaalf maanden is dit een realiteit voor meer van onze kledingwinkels. “

“Ik geloof niet in een compleet digitale winkel, maar een combinatie van traditioneel en digitaal is denk ik een perfecte omgeving.”, begint Grieder, “Dat je in een winkel met één druk op de knop kunt zien welke kleding ze in jouw maat hebben, in welke kleur en ga zo maar door. Daarnaast is het naar mijn idee belangrijk om de traditionele winkel te behouden. Op die manier houd je contact met klanten.”

Toekomst

“De komende jaren blijft deze digitale reis doorgaan. Op het moment gaat het zo snel met digitalisering dat we er niet aan ontkomen. Wij geloven in die digitalisering en zullen het dan ook toepassen waar mogelijk, zonder onze identiteit te verliezen. Momenteel kun je in de digitale winkel al kleding van de iPad naar een model op het scherm voor je swipen om te zien hoe het staat. De volgende stap is om de kleding naar een spiegel te swipen, zodat je ziet hoe het jou zelf staat.”