TOP

Toename bestedingen bij EU-webshops, Coolcat breidt uit in Duitsland en lintje voor Viktor&Rolf

Nederlanders kochten in het tweede kwartaal van 2018 voor ongeveer 455 miljoen euro bij Europese webshops, een toename van 18 procent. Verder: Coolcat breidt uit in Duitsland, een koninklijke onderscheiding voor Viktor&Rolf en Textilia #11 is uit. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 26 oktober.

Coolcat breidt uit in Duitsland

Coolcat gaat samenwerken met MyToys, een dochter van de Otto Groep. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. MyToys is één van de grootste webwinkels voor kinderen in Duitsland; driekwart van de Duitse gezinnen met jonge kinderen is klant. Sinds deze week verkoopt Coolcat de Junior-collectie via www.mytoys.de. De lijn is bedoeld voor jongens en meisjes in de leeftijd van 5 tot 12 jaar.

“Marktonderzoek heeft aangetoond dat Duitse ouders veel geld besteden aan sterke merken”, aldus het persbericht. “Maar ook dat de Duitse jongens en meisjes behoefte hebben aan hippe, stoere kleding waarmee ze zich in hun sociale omgeving kunnen onderscheiden.”

Lilian Vos, de ceo van Coolcat, ziet daarom goede kansen in Duitsland. “Voor My Toys is de Junior-collectie zowel qua prijsstelling, stijl als positionering een belangrijke uitbreiding van het kindermode-aanbod. En voor ons is het een logische stap, na het openen van de eigen Duitse webshop in 2017.”

Coolcat laat weten dat er binnenkort meer samenwerkingen met nieuwe Duitse partners worden bekendgemaakt. 

Coolcat op MyToys

Nu in Textilia #11: Rains, Geraldine Kemper en de lelijke schoenentrend

De nieuwe editie van Textilia is uit! Met in dit nummer – de special ‘Smart Retailing’ – onder meer 4 pagina’s vol innovatieve retailtrends. Verder: interviews met Jan Stig Andersen, de ceo van het hippe Deense regenjassenmerk Rains, en Geraldine Kemper als mede-eigenaar van het nieuwe kledingmerk Oscar & Jane.

Ook brachten we een bezoek aan de Paskaemer, winnaar van de Innovative Startup bij de Dutch Retail Experience Awards, en kijken we naar de toename van gemengde modezaken en de invloed van personeel op conversie. En uiteraard vind je in deze editie ook de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper en Mode-icoon.


Wil je het héle jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


Modeduo Viktor&Rolf koninklijk onderscheiden

Modeontwerpers Viktor Horsting en Rolf Snoeren zijn op donderdag 25 oktober tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw benoemd. De Amsterdamse locoburgemeester Touria Meliani reikte de onderscheiding uit tijdens een bijeenkomst ter ere van het 25-jarig jubileum van het modemerk Viktor&Rolf. Dat meldt de gemeente Amsterdam.

Horsting en Snoeren gelden al jaren als twee van de meest toonaangevende modeontwerpers van Nederland. Ze leerden elkaar kennen op de kunstacademie in Arnhem, waar ze beiden in 1992 afstudeerden. Hun eerste grote succes behaalden ze een jaar later, door maar liefst drie prijzen te winnen tijdens een ontwerpwedstrijd voor jong modetalent in het Zuid-Franse Hyères. Dat bleek de start van een succesvolle creatieve samenwerking. Met hun merk Viktor&Rolf vestigden ze zich in Amsterdam. Ze vormden het eerste Nederlandse haute couture modehuis en zetten onze hoofdstad daarmee internationaal op de kaart in de fashionwereld.

De ontwerpers zoeken steeds naar het grensgebied tussen mode en kunst. Ze exposeerden al in het Metropolitan Museum of Art in New York, het Victoria & Albert Museum in Londen en Boymans van Beuningen in Rotterdam. Afgelopen zomer was in de Rotterdamse Kunsthal een overzichtstentoonstelling van hun werk te zien, ‘Viktor&Rolf: fashion artists 25 years’.

“Met hun indrukwekkende staat zijn ze een voorbeeld voor een nieuwe generatie creatief talent”, aldus de gemeente Amsterdam. “Niet alleen door de bijzondere ontwerpen, maar ook door het overdragen van hun kennis, kunde en inzicht voor het modeonderwijs.”

Nederlanders besteden 455 miljoen bij Europese webwinkels

Nederlanders kochten in het tweede kwartaal van 2018 voor ongeveer 455 miljoen euro (excl. btw) bij EU-webshops. Dat is 18 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2017. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Verder meldt het CBS dat de verkopen van Europese webwinkels aan Nederlandse consumenten in vier jaar tijd meer dan verdubbeld zijn.

In het lopende onderzoek zijn alleen de btw-aangiften van buitenlandse webshops die per jaar voor meer dan 100 duizend euro aan producten verkopen aan Nederlandse consumenten. De kleinere webwinkels zijn buiten beschouwing gelaten. De totale bestedingen bij EU-webwinkels zullen daardoor volgens het CBS waarschijnlijk hoger liggen. Ondanks de groei gaat het om een ‘relatief klein’ aandeel in verkopen. In 2017 werd nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bij Europese webwinkels besteed.

In Nederland zijn er zorgen over toenemende bestedingen bij buitenlandse spelers. De opkomst van internationaal opererende webshops heeft de fysieke detailhandel een enorme dreun gegeven, met een faillissementsgolf tot gevolg. Wat daarbij vooral steekt, is dat internationale webreuzen als Amazon in Europa minder belasting betalen en niet gebonden zijn aan de regels waar ‘gewone’ bedrijven wel aan moeten voldoen. Dit voorjaar stond ondernemer Eric van Rosmalen van schoenenagentuur Interfashion met een serie brandbrieven op tegen deze ‘oneerlijke vorm van concurrentie’. Ook Inretail en ONL spraken zich op verzoek van Textilia over de kwestie uit.


Lees ook: Inretail en ONL over ‘oneerlijke’ concurrentie webgiganten: ‘Positie mkb moet versterkt worden’


Naast buitenlandse webshops zagen ook nationale e-commercespelers hun omzet groeien. De Nederlandse detailhandel verkocht in het tweede kwartaal van 2018 bijna 19 procent meer via het internet, dan in diezelfde periode het jaar ervoor. Bij ‘pure players’ steeg de online omzet met ruim 14 procent, bij bedrijven met zowel een fysieke winkel als webshop met 26 procent. In totaal zag de Nederlandse detailhandel de omzet (online + offline) met ruim 4 procent toenemen.

Ontwikkeling internetverkopen Nederlandse en EU-webwinkels credit CBS

Beeld Viktor&Rolf: archieffoto, MyToys: www.mytoys.de, Grafiek ‘Ontwikkeling internetverkopen’: CBS