TOP

Tips: Hoe verstuur ik een goede nieuwsbrief?

Heb je het idee dat je een digitale nieuwsbrief verstuurt die niemand leest? Vijf tips hoe je een effectieve nieuwsbrief maakt.

1 Stel je doel
Waarom wil je een digitale nieuwsbrief versturen? Is het om mensen naar je site of (web)shop te krijgen? Wil je aan klantenbinding doen? Of iets anders? Pas als je antwoord kunt geven op deze vragen, heeft het zin om verder te gaan.

2 Bedenk een lokkertje
Een digitale nieuwsbrief verschijnt in de e-mailbox van de ontvanger. De onderwerpregel moet dusdanig pakkend zijn dat deze zich onderscheidt in de eindeloze stroom van e-mailverkeer. Textilia’s webredacteur Rik de Langen: “Is je boodschap sterk, dan zal je nieuwsbrief sneller worden geopend. Zorg wel dat de daadwerkelijke inhoud dan niet tegenvalt.” Belangrijk is ook de zogeheten pre-header, de introductie van de nieuwsbrief. Niels van Meerte Janse van Measuremail, bureau voor online marketing: “De eerste regels in de e-mail moeten de lezer prikkelen om verder te lezen.”

3 Verplaats je in de lezer
“Bedenk wat de klant leuk vindt om te lezen, niet wat jij leuk vindt om te vertellen”, zegt Maarten Reijgersberg van online campagnebureau RauwCC. “De inhoud moet relevant zijn voor de lezer, en als het even kan nog inspireren ook. De klant verwacht informatie op maat, op het moment dat het hem uitkomt. Geef dan niet alles weg, maar plaats een button met ‘lees verder'” Rik de Langen: “Vermeld een leuk, grappig of spannend nieuwtje dat met kleding te maken heeft. Een bericht dat refereert aan een bepaalde actie in de (web)shop past ook goed in een nieuwsbrief.” Niels van Meerte Janse: “Maar overdrijf niet. Vermeld niet te veel uitverkoop en acties in je nieuwsbrief. Dat schrikt mensen af.”

4 Adresseer zorgvuldig
Een nieuwsbrief moet passen bij de uitstraling van de winkel. De manier waarop je jouw doelgroep aanspreekt moet daarbij kloppen. Spreek je aan met u of jij, mevrouw of de heer? Sabine van Wanrooy, communicatie-adviseur bij CBW-Mitex: “Segmenteer je adressenbestand zo veel mogelijk en stuur alleen informatie die voor de geadresseerde relevant is. Zo voorkom je dat je een man benadert met vrouwenkleding.” Maarten Reijgersberg benadrukt het belang van het zogenaamde ‘opt-in en opt-outsysteem’: “Het is niet de bedoeling dat de nieuwsbrief terechtkomt bij mensen die er niet om hebben gevraagd. Wanneer iemand ‘m ten onrechte ontvangt, moet het afmelden eenvoudig zijn. De brief personaliseren en de ontvanger direct aanspreken is alleraardigst. Maar fouten in de aanhef zijn wel een doodzonde, dus wees secuur en adresseer een vrouw niet met ‘geachte heer’.”

5 Sta stil bij beeld
Vanzelfsprekend moeten de nieuwsbriefteksten ‘lekker’ lopen. Maar het oog wil ook wat. Mensen houden van plaatjes en kleding wil je nu eenmaal zíen. Nieuwe collectie in huis? Zorg dan dat je de nieuwsbrief voorziet van beeldmateriaal ervan, of bouw een mogelijkheid in om door te klikken naar de site waar collectiebeeld te vinden is. Een heldere en consequente opmaak van je nieuwsbrief is belangrijk, en bedenk dat deze door verschillende e-mailprogramma’s moet kunnen worden weergegeven. Niels van Meerte Janse: “Zoek naar een goede balans tussen beeld en tekst. Sommige spamfilters houden plaatjes tegen. Het is jammer als er verder niets van je nieuwsbrief is te zien. Deze moet dus voldoende tekst bevatten om je boodschap over te dragen.”