TOP

Thuiswinkel.org noemt belasting op verzendkosten achterhaald, kledingprijzen nu ook onderhevig aan inflatie en CCO Coolinvestments stopt

Thuiswinkel.org is kritisch op het voorstel van de ChristenUnie om een belasting in te voeren op webshopbestellingen. Het CBS meldt een recordinflatie met hogere kledingprijzen en Patrick Miami stopt als CCO bij Coolinvestments. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 6 oktober.

Foto: Under Armour

Thuiswinkel.org vindt belasting op verzendkosten achterhaald

De ChristenUnie wil een belasting invoeren op webshopbestellingen om lokale winkels en het midden- en kleinbedrijf te helpen in de concurrentiestrijd. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org noemt het idee van belasting op thuisbezorgen ‘achterhaald’. “Online winkelen is niet weg te denken uit het leven van inmiddels 14 miljoen Nederlanders”, zegt Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org in een verklaring.

“Zij maken steeds minder onderscheid tussen fysieke en online winkels. Tijdens corona hebben veel fysieke winkels online alsnog gezien als een kans. Het denken van ChristenUnie, dat winkeliers die deze slag niet maakten, moeten worden gesteund door extra belastingen, is op dit vlak sterk verouderd. De overheid moet deze middelen juist inzetten om het midden- en kleinbedrijf te helpen met deze digitaliseringsslag.” De organisatie onderstreept het belang van digitalisering als groeifactor van lokale ondernemers. “Juist deze ondernemers hebben kansen als zij de bezorging, de retouren, de opslag en andere logistieke behoeften combineren. We moeten mee met de veranderende tijdsgeest.”

Ook is het volgens de ChristenUnie milieuvriendelijker om naar de fysieke winkel te gaan. Volgens Thuiswinkel.org is het juist andersom: wie zich zorgen maakt over het milieu doet er goed aan om online te bestellen. Ten Ham: “Een online aankoop is twee tot drie keer minder belastend voor het milieu dan een winkelaankoop, zo wees onderzoek al eerder uit.” Online winkelen heeft volgens de organisatie een lage milieu-footprint doordat de e-commerce logistiek op een hyper efficiënte manier is ingericht. Thuiswinkel.org

Recordinflatie: kledingprijzen worden opgestuwd 

De prijsontwikkeling van kleding heeft een verhogend effect op de inflatie, stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De prijzen van kleding waren in september 8 procent hoger dan een jaar eerder. In augustus was dit nog 3,3 procent dan in 2021.

De inflatie is afgelopen maand gestegen naar 14,5 procent, in vergelijking met een jaar eerder. Dit is het hoogste inflatiecijfer ooit gemeten in Nederland. De toename van de inflatie komt met name door de hoge energieprijzen, maar ook door de prijsontwikkeling in het onderwijs. In 2021 waren in de mode-industrie de eerste tekenen al zichtbaar dat de prijzen in de branche zouden gaan stijgen. Dit door het hoge aantal toegenomen kosten in de productieketen.  

CCO America Today, MS Mode en Coolcat stopt

Patrick Miami-van der Borden, CCO bij modeconcern Coolinvestments, verlaat per 1 november de onderneming, bevestigt een woordvoerder. De wegen van het moederbedrijf van America Today, MS Mode en Coolcat en Miami-van der Borden scheiden door ‘een verschil van inzicht in het te voeren beleid’. De CCO was er onder meer verantwoordelijk voor dat de verkoop- en marketingstrategie van de diverse formules beter op elkaar aansluiten. CEO Dennis Mok neemt voorlopig de werkzaamheden van Miami-van der Borden over. 

Eerste Tenue. winkel opent medio oktober in Amsterdam

De nieuwe flagshipstore van het Amsterdamse denimmerk Tenue wordt op woensdag 19 oktober officieel geopend. Het label, uit de koker van de eveneens Amsterdamse denimretailer Tenue de Nîmes, neemt de intrek in een pand aan de Utrechtsestraat 103. In deze ruimte wordt de jeanscollectie (mannen, vrouwen, accessoires en speciale edities) van Tenue verkocht en biedt het tevens onderdak aan onder meer de repair shop, de ontwerpstudio en showroom. Afgelopen zomer sloot Tenue de Nîmes na tien jaar de deuren van de winkel aan de Haarlemmerstraat om zich meer te concentreren op Tenue. 

Under Armour opent nieuwe brandstore in Amsterdam

Under Armour heeft vandaag, 6 oktober, een nieuwe brandstore geopend aan het Koningsplein in Amsterdam. Het 200m2 ruime pand met twee verdiepingen moet volgens het merk als een ‘experience store’ fungeren. De winkel is voorzien van slimme technologie en aankleding die de winkelervaring voor bezoekers makkelijker en behulpzamer moet maken. Zo is deze winkel de eerste binnen Europa die voorzien is van de RFID-techniek, die via radiogolven items identificeert die de kleedkamers worden binnengebracht.

Klanten kunnen vervolgens via een scherm een product in een andere maat of kleur aanvragen, die wordt gebracht door een winkelmedewerker. Ook toont het scherm suggesties voor bijpassende artikelen en de aanwezige winkelvoorraad. De winkel, die de Kalverstraat verruilde voor het Koningsplein, is verder voorzien van het nieuwste retailontwerpconcept. Under Armour laat weten dat de Amsterdamse flagshipstore de eerste fase van uitbreiding binnen Europa is.